Cue bekräftar 11 miljoner användare för Apple Music
Eddy Cue säger sig vara mycket nöjd med den nya musiktjänsten Apple Music, men många utmaningar återstår.
#Apple Music lanserades 30 juni, och de första tre månaderna på den strömmande musiktjänsten är gratis. Nyligen rapporterade 99mac uppgifter om att tjänsten efter en månad lockat tio miljoner provprenumeranter.
Nu har Apples Itunes-chef Eddy Cue ställt upp i en intervju med tidningen USA Today, och bekräftar att siffran ligger på elva miljoner. Cue säger sig vara "förtjust" över siffrorna, och tillägger att av dessa så har två miljoner valt familjeabonnemanget, som efter provperioden kostar 149 kronor för upp till sex familjemedlemmar.
Eddy Cue levererar också en rapport från företagets App Store, som slog nytt rekord i juli vad gäller försäljning. 1,7 miljarder dollar eller motsvarande nästan 15 miljarder kronor omsattes i app-butiken, och särskilt snabbt växte aktiviteten i Kina. Det totala beloppet som Apple betalat ut till app-utvecklare är nu 33 miljarder dollar (287,5 miljarder kronor), en ökning från 25 miljarder dollar eller knappt 218 miljarder kronor i slutet av 2014.
Bra start, men hinder kvarstår
Vad gäller musik så är även tidigare Beats-chefen och studioprofilen Jimmy Iovine nöjd med inledningen av Apple Music. Han säger att han är "glatt överraskad" över det stora intresset för musiktjänsten.
11 miljoner användare motsvarar drygt hälften av de 20 miljoner betalande prenumeranter som konkurrenten Spotify har. Frågan är dock om Apple kan behålla användarna i oktober när provperioden går ut och tjänsten börjar kosta pengar. Iovine medger att det fortfarande finns stora utmaningar att klara. Han säger:
"För många människor utanför USA måste du fortfarande förklara vad det [Apple Music] är och hur det fungerar. Utöver det återstår utmaningen att locka över millennie-generationen, som aldrig betalar för musik, genom att visa dem att vi erbjuder något som kommer att tillföra deras liv. Slutligen finns det de som inser värdet, men vi måste fortfarande nå ut till dem."