Så populär är Apple Music
En mätning bland amerikanska konsumenter har undersökt hur användandet av Apples nya strömmande musiktjänst ser ut.
Sedan #Apple Music lanserades 30 juni har musiktjänsten fått blandad respons. Bland annat har det delats ut kritik för många buggar och instabilitet samt rörigt användargränssnitt. Enligt Apples Eddy Cue använder dock 11 miljoner använder tjänsten, vilket får anses som godkända siffror på så kort tid, trots att det är lågt i förhållande till det totala antalet Apple-användare.
Nu har musikanalytikerföretaget Musicwatch gjort en undersökning bland 5000 amerikanska konsumenter och delar med sig av resultaten i en rapport. Enligt siffrorna så har ungefär tre fjärdedelar (77 procent) av IOS-användare i USA hört talas om Apple Music, och ungefär var tionde (11 procent) uppgav att de idag använder tjänsten. Detta är ungefär motsvarande hur många som köper musik via Itunes Store.
Av de som påbörjat testperioden av Apple Music uppger 52 procent att de fortfarande använder tjänsten. 64 procent av de som använder Apple Music idag uppger att de troligtvis kommer att börja betala efter provperiodens slut. Dock har 61 procent av de aktiva användarna avaktiverat den automatiska förnyelsen.
Bland musiklyssnare som betalar för ett Spotify-abonnemang är det 28 procent som samtidigt använder Apple Music. Av de som använder Spotifys gratisabonnemang är samma siffra endast 11 procent.
30 procent av Apple Music-användarna lyssnar på radiostationen Beats 1, och 27 procent använder tjänsten Connect. 33 procent uppger att de genom Apple Music blivit sugna på att börja köpa musik från Itunes Store, eller köpa mer.
Apple bestrider siffrorna
Att bara 52 procent av de som börjat testa tjänsten fortfarande använder den får anses vara anmärkningsvärt. Det innebär att nästan hälften hoppat av, trots att Apple Music fortfarande är gratis att använda.
Enligt Apple stämmer dock inte dessa siffror mot verkligheten. I ett uttalande till The Verge uppger företaget att 79 procent av de som påbörjat en provperiod fortfarande använder Apple Music.
Skillnaderna kan förklaras med att undersökningens urvalsgrupp på 5000 personer ofta ger en bra överensstämmelse med verkligheten, men ändå är begränsad jämfört med USA:s totala befolkning. Det bör också noteras att undersökningen endast tar hänsyn till IOS-användare, och inte de som tar del av Apple Music genom Mac.