"Marknaden mätt på smarta mobiler"
Försäljningen av smarta mobiler tappar fart, och experter varnar nu för att marknaden börjar bli mättad då allt färre kunder är förstagångsköpare.
Den globala marknaden för smarta mobiltelefoner hade sin långsammaste tillväxt sedan 2013 under årets andra kvartal. Totalt såldes 330 miljoner smarta mobiler, vilket är en ökning med 13,5 procent jämfört med samma period förra året. Detta rapporterar analysföretaget Gartner, som också noterar att försäljningen av smarta mobiler i Kina för första gången rentav minskat. Nedgången under kvartalet var 4 procent. Anshul Gupta på Gartner säger i ett pressmeddelande:
"Kina är det största landet för försäljning av smarta mobiltelefoner och representerade 30 procent av den totala försäljningen under det andra kvartalet 2015. Dess [Kinas] dåliga prestation påverkade negativt hela mobilmarknaden under det andra kvartalet. Kina har blivit mättat - telefonmarknaden där drivs i första hand av telefonuppgraderingar och färre är förstagångsköpare."
Apple fortfarande starkt
Sett till marknadsandelar har Apple ökat, både globalt och i Kina. Företaget hade under kvartalet 14,6 procent av den globala marknaden vilket innebär en ökning från samma period förra året med 2,4 procentenheter. Totalt ökade Apple sin Iphone-försäljning med 36 procent. I Kina gick Apple emot trenden och ökade sin Iphone-försäljning med 68 procent till 11,9 miljoner enheter.
Samsung tappar marknadsandelar jämfört med föregående års andra kvartal, från 26,2 procent till 21,9 procent. Bättre gick det för Huawei ökade sin totala försäljning med 46,3 procent och nu mutar in 7,8 procent av marknaden.
Vad gäller plattformar är Android fortfarande överlägset störst vad gäller marknadsandelar trots en nedgång från 83,8 procent andra kvartalet 2014 till 82,2 procent andra kvartalet 2015. IOS ligger tvåa och har ökat till 14,6 procent Q2 2015 från 12,2 procet samma period 2014.
Global försäljning av smarta mobiler (tusental)
Tillverkare | Enheter Q2 2015 | Marknadsandel Q2 2015 | Enheter Q2 2014 | Marknadsandel Q2 2014 |
---|---|---|---|---|
Samsung | 72 075,5 | 21,9% | 76 129,2 | 26,2% |
Apple | 48 085,5 | 14,6% | 35 345,3 | 12,2% |
Huawei | 25 825,8 | 7,8% | 17 657,7 | 6,1% |
Lenovo | 16 405,9 | 5,0% | 19 081,2 | 6,6% |
Xiaomi | 16 064,9 | 4,9% | 12 540,8 | 4,3% |
Övriga | 151 221,7 | 45,9% | 129 630,2 | 44,6% |
Totalt | 329 676,4 | 100% | 290 384,4 | 100% |
Källa: Gartner