Lara Croft Go är gravplundring på hög nivå
Lara Croft från Tomb Raider-spelen besöker IOS i ett kort men riktigt trevligt pusselspel fullt med skatter, fällor och farliga djur.
Förra året charmades 99mac av IOS-spelet Hitman Go som tog ett framgångsrikt konsolspel och överförde konceptet till ett portabelt turordningsbaserat format. Nu försöker utvecklaren Square Enix Montreal upprepa tricket med en ny actionhjälte från pc- och konsolvärlden, nämligen arkeologen och djurplågaren Lara Croft från Tomb Raider-spelen.
Lara Croft Go följer samma grundläggande koncept som Hitman Go med korta och avgränsade banor som mer liknar små diaraman än de massiva öppna spelvärldar som är så populära på stationära konsoler. Lara Croft anser som bekant att en revolver är ett minst lika bra arkeologiskt hjälpmedel som spade, och spelet är mer actionbetonat än sin föregångare. Massor av giftiga ormar, ödlor, spindlar och andra fiender måste bekämpas.
Det centrala är dock fortfarande klurig problemlösning. De centralamerikanska ruiner som Lara Croft utforskar formligen kryllar av träspakar och knappar som öppnar dörrar och sänker broar för att möjliggöra vidare framfart. Det är inte särskilt trovärdigt, men helt i linje med genren och tidigare Tomb Raider-spel.
Jämfört med HItman Go är Lara Croft Go också mer levande. Där föregångaren undvek att animera karaktärerna och gjorde allt för att efterlikna ett trivsamt sällskapsspel (med lönnmord) småspringer Lara raskt över Ipad-skärmen med mjuka rörelser. Omgivningarna har också klivit upp ett snäpp och här avbildas djungel och ruinver med lövverk, lianer och mystiska objekt i förgrunden på ett mycket tjusigt sätt. Lämpliga och fina ljudeffekter som knarrande grenar, väsande ormar och porlande vatten bidrar också till en skön helhetsupplevelse och stark närvarokänsla, trots avsaknaden av fri rörlighet. Miljöerna hålls också ihop genom att redan besökta platser eller kommande mål ibland kan skådas från den bana som för tillfället spelas, som tillexempel från toppen av en bergstopp. Det här förstärker känslan av att Lara rör sig genom en sammansatt värld, och inte bara en serie fristående banor.
Inget gravplundrarspel är givetvis komplett utan en uppsjö föremål så som emeralder, safirer, gyllene ormdelar (!) och andra reliker som ligger utspridda här och var på banorna i listigt dolda urnor. Genom att samla alla i en serie går det att låsa upp nya uppsättningar kläder åt Lara, som inte alls tillför något spelmekaniskt men som refererar till många tidigare delar i Tomb Raider-serien. Det är också dessa samlarobjekt som utgör enda anledningen att återvända till en bana efter att den väl är avklarad.
Lara Croft Go är ett välgjort litet pusselspel som lyckas fånga den rätta Tomb Raider-känslan även på en Iphone eller IPad. Det sämsta med spelet är att det är alldeles för kort – antalet banor är begränsat och tar snabbt slut, extra snabbt eftersom spelet är så roligt och svårt att lägga ifrån sig. Men med sin prislapp på 49 kronor hamnar ändå Lara Croft Go bland de dyrare spelen i App Store, och även om det är både vackert och välgjort hade jag gärna sett några timmars längre underhållning för de pengarna.
- Namn
- Lara Croft GO
- Plattform
- IOS
- Utvecklare
- SQUARE ENIX Ltd
- Version
- 1.0.47768
- Pris
- 49 kronor
- Krav
- Kräver IOS 7.0 eller senare. Kompatibel med Iphone, Ipad och Ipod Touch. Appen är optimerad för Iphone 5, Iphone 6 och Iphone 6 Plus.
- Språk
- Engelska