Magiker tar sig in i mobiltelefoner – men är det magi?
Med kampanjen "Norton Magic" använder Norton det kända magikerparet Brynolf & Ljung för att visa på farorna med bland annat appar och publika Wifi-nätverk.
Att vara ständigt uppkopplad mot världen är en självklarhet för de flesta, men det innebär också många risker*. Med kampanjen "Norton Magic" använder Norton det kända magikerparet Brynolf & Ljung för att visa på farorna med bland annat appar och publika Wifi-nätverk. Anledningen är att få svenskar tar till sig kring vilka risker som finns med just mobiltelefonen.
Med hjälp av magi illustrerar Norton en del av de många risker som finns för våra mobiler, som vi i vardagen sällan är medvetna om.
– Få skulle lämna sin dator så oskyddad som mobilen ofta är, trots att mobilen i många fall är lika utsatt – vi har den full med känslig information och använder den för allt ifrån shopping till bankärenden. Men att bara prata om risker med hjälp av nya studier biter inte, det är så lätt att tänka att det inte gäller just mig. Med den här kampanjen vill vi istället visa riskerna på ett sätt som aldrig gjorts förut, säger Sarah Wollin, kampanjansvarig på Norton.
Norton vill också visa att en nätbrottsling inte alltid är så lätt att upptäcka – de finns överallt och kan vara precis vem som helst. Nät- och mobilbrottslingar har inget särskilt utseende och behöver inte kika över axeln på sitt offer för att utgöra ett hot.
Kampanjen "Norton Magic" består av en kampanjfilm och en kampanjsajt där man får insikt i hur tricken kunde genomföras med kändismagikerduon Brynolf & Ljung. Genom vad som först ser ut som enkla korttrick chockar de sina magioffer fullständigt genom att byta ut deras Facebook-bilder och låsa dem ute från sina egna mobiler. Först på kampanjsidan avslöjas att det finns en medhjälpare i bakgrunden som hjälper till samt tips om hur man kan skydda sig om man vill undvika liknande överraskningar själv.
– Den här gången hade alla gott uppsåt, men det är tyvärr inte alltid fallet. Vi vet till exempel att var sjätte Androidapp innehåller sabotageprogram* och vi ser dessutom en stor ökning av så kallad ransomware, där man stängs ute från sin enhet och krävs på en lösensumma för att få tillbaka sin information. Vi hoppas nu att allt fler blir medvetna om vad skickliga hackers kan göra – och ser till att själva ligga steget före genom skydd och backup, avslutar Sarah.
Kampanjfilmerna finns på sajten nortonmagic.com.
* I årets Internet Security Threat Report (ISTR) kommer bland annat fram att de flesta kopplar säkerhetshot till sin dator och inte till sin mobiltelefon samt att nya angreppssätt på mobila enheter ständigt ökar eftersom 70 % av bedrägerier på sociala medier sprids via vänner. Dessutom visar tidigare Norton Report att varannan mobilanvändare (54 %) använder oskyddade Wifi-nätverk, att inte ens varannan person (48 %) använder sig av grundläggande säkerhetsåtgärder så som lösenord, säkerhetsmjukvara eller backup av filer och att var tredje svensk någon gång har blivit bestulen på eller förlorat sin mobiltelefon.