Skärmtest av Ipad Mini 4
Skärmen hos Ipad Mini 4 innebär en stor förbättring vad gäller färgåtergivning och gör den lilla plattan minst lika färgkorrekt som storebröderna.
Med Ipad Mini 4 lovades bättre färgåtergivning och det stämmer. Jämfört med Ipad Mini 3 är skillnaden enorm där fjärde versionen är bättre på alla sätt och mer färgkorrekt. Äldre Mini-modeller saknar räckvidd i röda nyanser och gav därför bleka ansiktsfärger vilket också innebär att skärmen inte är kapabel till djupa röda och blåa nyanser. Därmed ligger också magenta-, rosa- och purpurtoner alldeles fel hos Ipad Mini 3. Vid en första anblick kommer Mini 4 att se mycket mer färgstark ut jämfört med Mini 3 och det intrycket ska du lita på. Mini 4 ger rätt färger. Mini 3 ger inte rätt färger.
Högsta ljusstyrka är strax över 400 cd/m2 likt tidigare Ipad-modeller. Lägsta ljusstyrka är strax under 5 cd/m2 vilket torde vara tillräckligt lågt för sängläsning i mörker. Skärmen är färgmässigt stabil genom hela detta omfång. Ju svagare det lyser desto mindre blåaktig vitbalans, kring 6 800 Kelvin istället för 7 000 Kelvin i färgtemperatur. Det är en liten skillnad som absolut kan mätas men som inte direkt är synlig, än mindre störande. Du kan lita på färgerna från skärmen oavsett hur ljusstarkt du kör. Återigen är det likt existerande större Ipad-modeller.
Förmågan att kliva ned i ljusstyrka till 5 cd/m2 är också en viktig skillnad mot Mini 3 som nöjde sig med kring 8 cd/m2 vid lägsta ljusstyrka. Det är fortfarande ganska ljusstarkt för en läsning under täcket eller motsvarande. Nu lär de flesta köra med automatisk ljusstyrka aktiv i vilket fall, men det kan vara värt att veta att i fall du sätter reglaget halvvägs genom skalan når vi ungefär 160 cd/m2.
Mini nu lik övriga Ipad-modeller
Ipad Mini 4 är på det hela därför mer lik övriga Ipad-modeller. Jämfört med Ipad Air 2 är den ungefär samma i fråga om färgåtergivning. Båda drar något för mycket mot blå vitbalans och det verkar nästan vara lite informell "Apple-standard" att sikta mot 7 000 Kelvin istället för de 6 500 Kelvin som den normala vitpunkten ligger på. Tack och lov håller nuvarande Ipad-modeller balansen mellan rött och grönt och vi slipper därför färgstick åt turkos eller rosa. Det är aningen för blått men inte mer.
Kliver vi in i färgrymden och mäter hur Ipad Mini 4 sätter nyanser är det tydligt att den något blåa vitbalansen är det största problemet. Fast problemet är ändå litet i fråga om helheten. När vi mäter återgivningen av de standardiserade (och klassiska) Color Checker-färgerna är den genomsnittliga felnivån under 2 (dE2000) vilket är ungefär så bra du kan komma i andra sammanhang genom färgkalibrering.
Även sådana detaljer som tonkurva/gamma är bättre på Mini 4 med en liten tydligare teckning av de mörkaste nyanserna. Skillnaden är inte stor men i fråga om precision är Mini 4 något bättre än Air 2. Reflexfiltret hos Mini 4 påminner också om Air 2 i hur den hanterar rummets ljus. Svärtan i vinkeln blir till purpur hos båda modellerna.
Fortfarande svartare svärta hos Air 2
Ipad Air 2 har däremot fortfarande en styrka i att dess panel släcker ned sitt eget ljus bättre. Kontrastförhållandet hos Ipad Mini 4 är kring 950:1 och en förbättring mot Mini 3. Air 2 når istället ett kontrastförhållande om 1100:1 och satt till samma ljusstyrka kommer alltså Air 2 att gräva djupare i svärtan. Detta kan vara en fördel, särskilt när du använder enheten i mörker och därmed lättare kan se hur svärtan ter sig som en mörkgrå bakgrund snarare än svart. Där har Air 2 den bättre skärmen.
Nu saknas mer avancerade reglage eller möjligheter för att få mer precision hos Ipad (och Iphone). Du får det ljus du får så att säga. Därför är det bra att det ljus som kommer ändå är så pass bra att det i andra sammanhang skulle klassas som korrekt. Tränade ögon kan se att vitbalansen är aningen för blå men det är också allt. Du kan plocka en Ipad direkt ur kartongen och i stort sett lita på att vad du ser är rätt färger. Något som inte alls är särskilt vanligt i andra sammanhang.
Förklaring till mätgrafern
RGB Balance: Vitbalansen i förhållande till D65 från svart (0 på X-axeln) till vitt (100 på X-axeln). Grafen visar avvikelsen i procent i förhållande till vitpunkten D65.
Gamut/Färgrymd: Visar räckvidden i färgnyanser. Hela ytan, "hajfenan", visar alla för ögat synliga nyanser. Den vita triangeln är den uppmätta färgrymden och den ska idealiskt följa den ljusare triangeln som är färgrymden hos sRGB/ITU Rec.709.
Gamut Luminance: Visar hur ljusstarkt färgerna lyser i procentuellt förhållande till standard ITU Rec.709. För starkt lysande färger ger ett pastellaktigt intryck. För svag luminans gör färgen mer jordnära och dämpad.
Gamma Point: är tonkurvan/gamman i förhållande till målet, den gula linjen, med vilken ljusstyrka skärmen tonar från svart till helvit. Fel gamma ger fel kontrastintryck. Enstaka avvikelser inom ±0,15 ska inte leda till problem.
deltaE uv: är storleken på felet i gråskalan och bör ligga under dE 3 för att räknas som korrekt. DeltaE uv (dEuv) används enbart för vitbalans/gråskala och är den formel som tydligast klargör avvikelser hos mellantoner och högdagrar. dEuv på 10 räknas som synbart fel. dEuv-formeln är dock missvisande på väldigt ljussvaga gråtoner i skuggor och där blir det alltid höga felvärden för små skillnader som våra ögon knappt kan urskilja.
deltaE 2000: beskriver felen hos färgnyanser. Målet är att ligga under dE 3 för att räknas som tillräckligt bra.
Kalibrering: Iphone- och Ipad-skärmarna kan inte kalibreras. Det finns dock särskilda appar som kan ”kalibreras” för att till exempel visa jpeg-bilder så färgkorrekt som möjligt.