Twittrade affärsidé – nu ska den förverkligas
Karl Olofsson från Östersund vinner Telenors tävling om att komma på Sveriges bästa affärsidé via Twitter.
I oktober utlyste Telenor Företag en tävling som gick ut på att hitta "Sveriges bästa affärsidé". Idén skulle formuleras på Twitter, vilket innebär en begränsning på 140 tecken.
Nu har en segrare utsetts av en jury bestående av Magnus Wiberg (Pricerunner), Karolina Räntfors (Tic) och riskkapitalisten Susanne Falkengren, känd från tv-programmet Draknästet. Det blir studenten Karl Olofsson från Östersund som vinner för sin idé om att "spelifiera" viktiga men tråkiga saker i vardagen. Idén ska nu bli verklighet.
Den korta men slagkraftiga idén väckte juryns intresse, och Olofsson ska nu under de tre affärsänglarnas mentorskap ta idén vidare. Karl Olofsson säger om segern:
– Min affärsidé kopplar samman det verkliga livet med det digitala livet genom gamification. Jag vill låta prestationer i verkliga livet driva innehållet i spel. Till exempel kan föräldrar låsa upp banor i spel åt barnen när de gjort klart läxorna eller så kan viktminskningar i verkliga livet ge ökad hälsa även för spelkaraktären. Det ska bli kul att arbeta vidare på detta tillsammans med Karolina, Magnus och Susanna.
Karl Olofsson studerar till vardags systemvetenskap och är sedan tidigare en driven entrepenör som grundat skidåkar-communityn och nätbutiken Nordic skibums. Förutom tid med sina mentorer vinner han bland annat ett helårsabonnemang av Telenor.