99mac provar Gear VR
Gear VR är en av de första konsumentprodukterna som låter användare uppleva virtuell verklighet. 99mac:s Ida Lindkvist kryper in i nya världar och rapporterar om upplevelsen.
99mac stiftade först bekantskap med Samsungs glasögon för #virtuell verklighet, Gear VR, i Barcelona på mässan MWC i början av året. Nu har elektronikjätten släppt Gear VR till konsumenter i en första version som passar tillsammans med Galaxy S6, S6 Edge och S6 Edge Plus och ett testpaket har landat på redaktionen.
Virtuell verklighet är ett spännande område då det rymmer löftet om att ta oss till spännande platser utan att vi fysiskt behöver resa någonstans. Tekniken går snabbt framåt även om vi än så länge är begränsade till att ha på oss olika former av stora glasögon eller headset.
#Samsung har utvecklat Gear VR tillsammans med Oculus, ett företag som också arbetar på ett eget VR-headset och som numera ägs av Facebook. De påminner om ett par otympliga skidglasögon som du fäster din mobil framför. Till det här behöver du lägga ett par hörlurar för att verkligen kunna sjunka in i upplevelsen.
Medan du söker underhållning i din egen lilla bubbla, blir du samtidigt till underhållning för eventuella människor omkring dig som åtminstone till en början kommer att skratta och ta bilder eller filma dig.
För att kunna använda Gear VR behöver vi skaffa lite innehåll att uppleva. Vi har fått låna en Galaxy S6 Edge Plus tillsammans med glasögonen och det är till den som vi kan ladda ned material från Oculus E-Store. Här hittas 360-gradersvideo, 3D-filmtrailers, filmer, spel och utbildningsappar.
Hur funkar det då?
Ett riktigt favoritspel här på redaktionen är IOS-spelet Monument Valley av Ustwo. De står också bakom VR-titeln Land's End för just Gear VR som självklart blev mitt första stopp i Oculus-butiken.
Här får spelaren själv uppleva världen som Ustwo byggt upp istället för att se den från ovan som i Monument Valley. Jag vandrar runt bland genom att titta på olika punkter och lösa pussel för att ta mig vidare. Med musiken i öronen är det lätt att försvinna in i Land's End, och något illamående känner jag inte av.
Däremot är det bara mitten av synfältet som upplevs som ordentligt skarpt och skärmens pixlar är synliga vilket gör att det inte känns som att jag verkligen är där. En annan utmaning för den här typen av upplevelser är att det är tomt där min kropp borde vara om jag tittar ned.
Förutom spel som Land's End och Esper (ett annat mysigt pysselspel från Coatsink) finns det andra upplevelser, bland annat kan du spana in fiskar under vattnet eller uppleva fotografier. Hittade en samling fina bilder över solnedgångar jag kunde titta runt i. Återigen är det bara pixligheten som gör att allt ändå behåller ett visst mått av overklighet.
Lovande för framtidens underhållning
Gear VR säljs för närvarande av Samsung och Telia för omkring 1 500 kronor. Om jag använde en Samsung-telefon till vardags hade jag absolut övervägt ett inköp, men istället hoppas jag att Gear VR bara är den första av många liknande produkter framöver och att IOS-användare också får ett alternativ nästa år. Det finns så mycket potential i virtuell verklighet.
Jag tycker Gear VR är ett prisvärt köp med tanke på hur mycket innehåll som erbjuds och hur bekvämt det är att ha på sig. Det här går knappt att jämföra med billiga Cardboard som jag testat tidigare.