Lenovo fasar ut Motorola
Lenovo fasar ut namnet Motorola från sina mobiltelefoner, och kvar blir den nya premiummärkningen Moto by Lenovo.
#Motorola var en av de ledande tillverkarna av mobiltelefoner under 1990-talet, men har haft svårare att hitta sin plats på marknaden för smarta mobiler. 2012 köptes Motorolas mobildivision av Google, men såldes mindre än två år senare till kinesiska #Lenovo. I samband med Mobile World Congress i Barcelona intervjuade 99mac Simon Collinson, Motorolas chef för internationella marknader. Så här sade han då om Lenovos ägarskap:
– Motorola kommer att finnas kvar som en självständig del inom Lenovo-familjen. Varumärket Motorola har en rik historia – vi uppfann mobiltelefonen och vi skickade den första radiosändningen från månen. Det ger ett väldigt starkt varumärke, och en trovärdighet på marknaden. Lenovo som företag kommer att fokusera på Motorola i större delen av Europa, så om du är en kund i Norden kommer du inte märka någon skillnad.
Detta var i mars 2015. I en intervju med Cnet i samband med mässan CES berättar nu Rick Osterloh, Motorolas operative chef, att varumärket kommer att fasas ut, och alla mobiltelefoner samlas under Lenovos märke. Under namnet Moto by Lenovo ska företagets premium-mobiler säljas, medan billigare enheter marknadsförs under namnet Vibe.
Motorolas klassiska M-logotyp kommer även fortsättningsvis att användas, men vad som händer med kända mobilmodeller som Moto G och Moto E är okänt. I ett uttalande till 9to5google säger Motorola angående nyheterna:
– Motorola Mobility fortsätter att existera som ett Lenovo-företag, och står för ingenjörskonsten och designen av alla våra mobila produkter. Men vad gäller produktmärkningen kommer vi att använda en strategi med dubbla märken för smarta mobiltelefoner och kroppsburet, och använda Moto och Vibe globalt.