Ipad Pro sålde bättre än Microsoft Surface
Försäljningen av surfplattor går ned, men Apple är fortfarande den största tillverkaren.
Marknaden för surfplattor fortsätter att minska enligt siffror från analysföretaget IDC. Under det fjärde kvartalet 2015 minskade leveranserna med 13,7 procent jämfört med samma period året före.
Bland tillverkarna tar Apple förstaplatsen. Under det kvartalet levererade företaget 16,1 miljoner Ipad. Jämfört med samma period året innan minskade Ipad-leveranserna med 24,8 procent trots att företaget introducerade helt nya Ipad Pro.
IDC kallar lanseringen av Ipad Pro framgångsrik. Apples jätteplatta har sålt bättre än liknande enheter från andra tillverkare, exempelvis Microsoft Surface.
Samsung behåller andra platsen bland tillverkarna och levererade 9 miljoner plattor under det fjärde kvartalet 2015. Amazon, Lenovo och Huawei utgör resten av topp 5.
Tillverkare | 4Q2015 Leveranser | 4Q2015 Marknadsandel | Tillväxt jämfört med 4Q2014 |
---|---|---|---|
Apple | 16,1 miljoner | 24,5% | -24,8% |
Samsung | 9,0 miljoner | 13,7% | -18,1% |
Amazon | 5,2 miljoner | 7,9% | 175,7% |
Lenovo | 3,2 miljoner | 4,8% | -13,5% |
Huawei | 2,2 miljoner | 3,4% | 124,6% |
Övriga | 30,2 miljoner | 45,8% | -19,2% |
Ipad-leveranserna har minskat under åtta kvartal i rad. En av anledningarna är att surfplattor har längre cykler mellan nya modeller än smarta mobiler. Apple ryktas släppa Ipad Air 3 vid ett event i mars i år som kanske kan vända trenden tillsammans med Ipad Pro och Ipad Mini 4, men större delen av den försäljningen kommer i så fall att ske först under andra kvartalet 2016.