Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Final Fantasy IX – en mobil återblick till rollspelens guldålder

Den nionde delen i Final Fantasy-sagan är tveklöst en av de allra bästa, och övergången till mobil version har mestadels skett smärtfritt.

Precis i början av 2000-talet släpptes Final Fantasy IX till den första Playstation-konsolen. Företaget Square Enix, som då hette Square Soft, hade nått enorma framgångar med Final Fantasy VII och VIII, men valde trots detta en helt annan inriktning med del nio som var en återgång till mer klassiska fantasy-miljöer än de teknologi-fokuserade föregångarna. Final Fantasy IX anses av undertecknad som ett av de bästa delarna i serien, och bland rollspel i allmänhet, så det var med stor nyfikenhet jag tog mig an den mobila versionen av Square Enix klassiska rollspel.

Det var dock även med en viss skepsis jag närmade mig Final Fantasy IX i mobil tappning. Square Enix tidigare mobila versioner har varit av blandad kvalitet, med Final Fantasy VI som den värsta skymfen mot originalupplevelsen. Där hade Square Enix valt att "snygga till" 2d-grafikens pixelgrafik för att bättre passa högupplösta skärmar, men resultatet var allt annat än tilltalande. Lyckligtvis gäller detta inte del nio vars uppdaterade 3d-grafik både ser bättre ut i högupplöst form och flyter bättre på IOS än vad det gjorde på Playstation i början av årtusendet.

Omvänd prinsessa och existentialism

Handlingen i Final Fantasy IX tar sin inledning med att en grupp tjuvar ska försöka kidnappa prinsessan Garnet, men till deras förvåning visar det sig att hon vill bli kidnappad och undfly den rojalistiska tillvaron. Hennes mor, drottning Brahne, ligger i fejd med två andra nationer och det kommer visa sig under äventyrets gång att hon har lierat sig med en ondskefull varelse i sin strävan efter mer makt. I den förträffligt berättade handlingen kommer du att få uppleva gripande händelser och mångbottnade karaktärer, där den unga och känsliga svartmagikern Vivi Ornitiers existentiella bekymmer står för de särskilt gripande ögonblicken under handlingens gång.

Det här är den gamla skolans Final Fantasy-rollspel, vilket innebär att handlingen berättas dels genom dialog mellan karaktärerna och dels genom videosekvenser som på sin tid var det vackraste som gick att skåda i spel överlag. Då det är sexton år sedan spelet släpptes är de av naturliga skäl inte lika imponerande idag, men de håller förvånansvärt bra även vid jämförelse med moderna spel vilket säger mycket om hur bra de var när det begav sig, och hur god design åldras väl.

Mobila anpassningar

Det vanligaste problemet med spel som utvecklats för fysiska handkontroller är att anpassningen till fingerkontrollerade tryckskärmar inte är den bästa. Spelutvecklarna Silicon Studio Thailand som ansvarar för portningen av Final Fantasy IX till de mobila plattformarna har till största delen gjort ett bra jobb med att anpassa gränssnittet så att det kan styras med fingrarna. Ibland kan det vara svårt att välja rätt alternativ i menyerna eftersom menyalternativen inte är stora nog. Vi testade spelet på en Iphone 6S Plus, problemet lär vara än värre om du använder en vanlig Iphone 6S eller tidigare modeller av mindre storlek.

Ett annat, något underligt, problem är att de tidigare nämnda videosekvenserna som berättar handlingen tydligen inte registreras av systemet som spelande video. Det innebär att skärmen låser sig efter en stund eftersom systemet uppfattar appen som inaktiv. För att kringgå problemet får du aktivt tänka på att trycka i skärmens kanter för att hålla skärmlåset borta, det eller att stänga av skärmlåsning när du ska spela vilket känns något omständligt. Om du trycker på videon frågar spelet om du vill hoppa över videosekvensen, vilket så klart inte är önskvärt om du vill uppleva den fantastiska berättelsen.

Mer nybörjarvänligt

Dessa mindre problem till trots är anpassningarna till den mobila versionen enbart av godo. Utöver den tidigare nämnda uppdateringen till HD-grafik så har utvecklarna även lagt till en del funktioner som gör titeln bättre lämpad för spelande på resande fot, och lättare att ta till sig för den som har svårt för den gamla skolans krävande japanska rollspel (eller jrpg som de populärt kallas). En sådan anpassning är att spelet behåller sitt tillstånd även när du trycker på hemknappen eller byter till en annan app. Det innebär att du inte måste spara för att kunna återuppta din spelsession några timmar senare, även om det så klart är att rekommendera att spara om möjligheten finns.

En annan stor förbättring som gör spelet mer tillmötesgående för den som aldrig lyckats ta till sig jrpg:n är att du nu kan stänga av slumpartade strider. Slumpartade strider innebär att du när som helst kan hamna i en strid när du vandrar runt i spelvärlden. De turbaserade striderna kan vara utmanande och oförlåtande, särskilt för den som inte har erfarenhet av den här sortens rollspel. Genom att kunna stänga av de slumpartade striderna kan du ta dig fram till nästa sparstation utan risken av att dö i en strid blott ett stenkast från nästa möjlighet till att spara.

Naturligtvis är det inte att rekommendera att du förlitar dig på detta allt för mycket i spelet eftersom dina karaktärer inte kommer utvecklas om du inte deltar i strider, vilket skulle göra bosstrider längre fram i spelet helt omöjliga. Av denna anledning finns det fler förbättringar som låter dina karaktärer utvecklas snabbare eller bli starkare i strid. Veteraner som ogillar dessa "fusk" kan helt enkelt välja att strunta i dem. Utan nybörjarhjälpen aktiverad är detta till syvende och sist ett rollspel av gamla skolans snitt som kräver ditt engagemang i den strategiska sidan av striderna och att utveckla karaktärerna.

Smakar det så kostar det

För dig som lyckas ta dig förbi den något högre tröskeln som den gamla skolans rollspel medför så väntar ett sagolikt bra äventyr med karaktärer, spelvärld och musik som slår det mesta. Prislappen är dock rejäl, i skrivande stund kostar Final Fantasy IX cirka 179 kronor under en rabatterad period och när denna är över stiger priset till cirka 215 kronor. Det är ett saftigt pris för ett spel som du kan köpa billigare på Sonys spelkonsoler, men med tanke på att du får mellan 40 och 90 timmars äventyr beroende på hur mycket du vill ta del av i spelvärlden så får det anses vara relativt rimligt. Ett så pass gammalt spel i tillputsad version skulle dock med fördel kunna vara billigare än så här.

Intrycken i detta test är enbart baserade på IOS-versionen.

Fördelar
+ Fantastisk berättelse, karaktärsgalleri och musik
+ Tillputsad grafik som faktiskt förbättrar
+ Anpassningar som gör spelet mer välkomnande
+ Väl anpassat för mobilt spelande

Nackdelar
- Dyrt för ett så gammalt spel
- Kräver upp till 4 GB lagringsutrymme
- Skärmlås aktiveras under videosekvenser
- Stundtals knöligt att välja rätt alternativ i menyer

Namn
Final Fantasy IX
Plattform
IOS, Android
Utvecklare
Square Enix
Version
1.0.4
Pris
215 kr (179 kr tillfälligt)
Krav
IOS 7.0 eller senare, Android 4.1 eller senare
Apple TV
Nej
Språk
Engelska
Kommentarer
7 svar

Inget är som väntans tider, särskilt om du går och väntar på en iMac med Apples egna processor.

Inom kort kommer 99mac bli Macradion och då blir det en ny plattform med ett betydligt modernare forum.

Då var Apple Watch Series 7 här och ryktena stämde inte i år utan det blev samma design som vi sedan tidigare är vana vid.

Varje resa har ett slut och varje slut har en ny början och nu är det dags för oss att gå över till en modern plattform.

Apples event är över och i detta extra långa avsnitt får vi följa Marcus, Marcus, Dennis och Thor när de följer eventet live tillsammans med efterföljande diskussion om intrycken det gav.

Är du en av de som inte gillade det nya utseendet på Safari i macOS Monterey? Nu kan du lugna dig, Apple har backat på designen.