Svenska spelutvecklare visar upp sig
Ett tiotal svenska spelprojekt visas upp under Press Day Stockholm, och 99mac tittar förbi i jakten på nya spel att se fram emot.
Sverige är ett av de ledande länderna när det kommer till spelutveckling. Det märks inte bara på jättar som King och Dice, utan kanske ännu mer intressant är de många mindre utvecklare som skapar sina drömprojekt.
Under gårdagen visade ett tiotal utvecklare upp sina produkter i vid eventet Press Day Stockholm, varav de flesta är på gång att släppas under året. 99mac tittade förbi för att hitta nya favoriter att se fram emot. Här är några spännande projekt som vi fastnade för.
Hypnopolis är i ett tidigt utvecklingsstadium och är mer ett teknikdemo än ett färdigt spel. Redan är det dock mycket intressant med sin automatiskt genererade stad av byggnader och kanaler som ska utforskas. Utvecklaren Jonathan Hise Kaldma skriver Hypnopolis i Swift, och har sedan tidigare gjort flera IOS-spel.
Twofold Inc. är däremot redan färdigt och finns sedan januari att ladda hem till IOS och Android. Bakom detta sinnrika pusselspel står Grapefrukt Games som tidigare gjort succén Rymdkapsel. 99mac har tidigare intervjuat studions Martin Jonasson om det spelet.
En annan kändis inom spelvärlden är Victor Leijonhufvud som har en bakgrund som speljournalist på bland annat Sveriges Radio. Han leder nu en egen studio under namnet Lionbite Games, och passar på att visa upp Rain of Reflections, ett stämningsfullt äventyrsspel i cyberpunkmiljö.
Vackra miljöer är annars något det finns gott om i Pavilion, ett pusselspel som verkar som klippt och skuret för tryckskärmen på en Ipad. Genom att tända och släcka lampor, och andra reglage, gäller det att navigera spelets huvudperson genom ett suggestivt drömlandskap. Bakom spelet står Rickard Westman och Henrik Flink under namnet Visiontrick Media. Senar i år släpps spelet för PC, Playstation 4 och PS Vita men även en IOS-version finns i åtanke enligt utvecklarna.
Slutligen ser vi fram emot spelet Kathy Rain, ett peka och klicka-spel med den rätta pixelgrafiken och en handling som drivs av dialog och pussel. Spelet är på väg till Windows, Mac och Linux under 2016.