Trångt på Kinas mobilmarknad
Tillväxten minskar i Kina, och konkurrensen hårdnar. Idag finns cirka 300 mobiltillverkare i Kina, men om ett år kan hälften vara borta.
I Kina har försäljningen av smarta mobiltelefoner exploderat under det senaste årtiondet i takt med en stark ekonomisk tillväxt för landet. Utländska aktörer som Apple och Samsung har fått samsas med kinesiska tillverkare som blivit allt fler – från stora märken som Huawei, Lenovo och Xiaomi till mindre kända som Dakele, Tecno Mobile och Gionee.
2011 kom bara fyra av de tio mest populära mobilmärkena i Kina från inhemska tillverkare. Förra året hade siffran stigit till åtta av tio. I dagsläget finns det cirka 300 mobiltillverkare i det stora landet, men då konkurrensen hårdnar och tillväxten minskar kan hälften av dessa försvinna inom ett år. I en artikel skriver Bloomberg Technology att luften kan vara på väg att gå ur den kinesiska mobilexplosionen.
Artikeln tar upp tillverkaren Dakele som exempel, som för fyra år sedan startade sin satsning med en smart mobil, kraftigt inspirerad av Iphone men betydligt billigare. Förra månaden lade dock Dakele ned på grund av brist på pengar och svårigheter att få tillgång på komponenter.
Ett skäl är också att de flesta kinesiska tillverkare satsar på mobiler i de billigare prisklasserna, där konsumenter som regel inte byter telefon lika ofta. Marknaden beskrivs därför som mättad, och i den stenhårda konkurrensen har Dakele och andra mindre tillverkare svårt att vinna över kinesiska jättar som Huawei och Xiaomi.