Krönika: Bollen ligger hos Apple
99mac:s redaktör sammanfattar sina intryck från Googles utvecklarkonferens I/O. Klart är att Apple har en del att ta igen om de vill konkurrera på området smarta system och maskininlärning.
Det har varit ovanligt varmt i Kalifornien den här veckan. Varje Uber-chaufför jag åker med tar upp torkan, och vattenpriserna. De har alla fått mail från Uber om att de här dagarna är bra dagar att köra på – för första gången på många år håller Google sin konferens #I/O på hemmaplan, och den befintliga kollektivtrafiken i Mountain View är i det närmaste obefintlig. Trots att Google själva kör skyttelbussar från utvalda hotell i området är det tusentals som ska ta sig in till området runt Shoreline Amphitheater varje morgon. Uber-bilarna står i kö för att lämna av, och det är en bra idé att välja alternativet att samåka med andra. Eftersom Google ger 10 dollar rabatt i samband med konferensen kan en resa lätt bli gratis om den delas på två.
Detta är min femte resa till USA, och något som slår mig är hur otroligt enkelt det blivit att vara på besök här jämfört med för några år sedan. Uber är ett bra exempel – väntetiden är nästan aldrig mer än några minuter och trots att det också är billigt är det just smidigheten och tillgängligheten som lockar mest. Öppna appen och välj. Betalningen dras automatiskt. Ingen fundering på växelkurs, inget trixande med kontanter. Jag har inte tagit ut pengar alls den här resan, och inte behövt det – äntligen tar nästan alla ställen kort, eller så betalar jag direkt via mobilen.
Kartapparnas offlinelägen gör det nu möjligt att navigera även avskuren från mitt svenska abonnemang och dess mobildata. Men för några hundralappar går det att skaffa sig en halv gigabyte data bara genom att skicka ett sms – fullt tillräckligt för att kolla mailen, få färdbeskrivningar och beställa en Uber. Det är fortfarande jämförelsevis dyrt och inte riktigt det globala surfabonnemang jag efterfrågat – men det är smidigt. Dessutom blir publika Wifi-nätverk allt vanligare.
Nästa revolution – maskininlärning
Kärnan i allt detta är givetvis den smarta mobiltelefonen – eller kort och gott mobilen. Det märks även i samtal med utvecklare på Google I/O där "mobile first" inte längre är ett mantra, utan en självklarhet. Googles enda större nyhet som rörde mer traditionella datorer gällde Chrombook – och det var att den får stöd för mobilappar. Under sitt inledningsanförande sade Googles vd Sundar Pichai att den mobila revolutionen nu är över – nästa revolution kommer att handla om maskininlärning och artificiell intelligens.
På flygplanet hit såg jag på Her, en ganska långtråkig film om en kille som installerar ett AI-drivet operativsystem i sin dator och utvecklar en relation med det. Det är givetvis science fiction, men det mest intressanta för mig var huvudpersonens gamla operativsystem som visas i början av filmen, en betydligt mer mundan röstdriven personlig assistent som ändå imponerade med sin klockrena röstförståelse. Assistenten kunde läsa upp mail, påminna om möten och utföra alla mobilens funktioner via röstkommando. Filmen är från 2013, och när Google Assistant kommer senare i år känns det som att vi kan ta ett ganska stort steg mot en sådan verklighet. Google Assistant ska vara bättre än tidigare system på att förstå normalt mänskligt tal, och kan i begränsad omfattning komma ihåg namn och platser som nämnts, samt kolla upp information på wikipedia.
Än så länge är det svårt att veta hur väl Google Assistant kommer att leva upp till de löften som ges i Googles reklamfilm – där en hel familj förlitar sig på den via hemprodukten Google Home för båda läxläsning och dagsagenda. Klart är ändå att det händer otroligt mycket spännande saker inom området maskininlärning och artificell intelligens. Vid sidan om VR-satsningen Daydream är det tydligt att AI är huvudfokus under Google I/O. Det innefattar också bildigenkänning, där Googles fototjänst kan på din order kan plocka fram bilder på folk som kramas, på hundar, på katedraler. Inte för att bilderna är taggade med dessa nyckelord, utan för att systemet kan identifiera dem som sådant. Denna teknik integreras också med Google Assistant och den nya chattklienten Allo, så att de automatiskt genererade replikerna (som lånats från mailappen Inbox) också kan reagera på ett foto som skickats. Under demonstrationen skojades det om att algoritmerna med 90 procents säkerhet kan avgöra om en hund är söt eller inte.
Var är Apple?
Tekniskt sett är det väldigt imponerande, även om det fortfarande handlar om en mycket begränsad form av förståelse som maskinerna visar upp. Det återstår också att se hur väl allt detta fungerar i praktiken när de nya tjänsterna och produkterna rullar ut i sommar och "senare i år". Baserat på det jag såg är det dock tydligt att Apple ligger långt, långt efter sin rival i Mountain View när det kommer till smarta assistenter. Siri var en sensation fylld av löften när funktionen först lanserades 2011. Idag framstår Siri som en trög grottmänniska i jämförelse med Google Assistant. Jag ser heller inga tecken på att Apple är på väg att knappa in, snarare tvärtom.
Det finns naturligtvis andra områden där Apple slår Google på fingrarna, men det är ett ämne för en annan gång. Sökjätten verkar inte heller ha några problem med att deras användare kör Allo, Duo, Gmail och Googlesökningar från sin Iphone. Av bärbara datorer såg jag för övrigt bara en enda HP på konferensen – resten var Apple så långt ögat kunde nå. Så länge Apple säljer enheter i drivor är trycket stort för alla att erbjuda sina tjänster på plattformen. Men vad händer om allt mer av Googles teknik blir exklusiv för Nexus-mobiler – VR-satsningen Daydream kräver exempelvis nya Android N för att fungera. I slutändan lär användare välja telefon utifrån vad som är möjligt att göra med den, och ju mer fantastiska upplevelser som kräver en Android-telefon, desto fler sådana kommer att säljas. Jag hoppas (och tror) att Tim Cook och hans kompanjoner följde presentationen i onsdags noga, med Apple Pencil i högsta hugg och Anteckningar igång.
Nu hoppas jag att vi får den mest roliga och intressanta keynote-presentationen på många år när WWDC sparkar igång om en knapp månad. Bollen ligger hos Apple, och 13 juni är det dags att serva.