Stora förändringar på väg till App Store
Apple-chefen Phil Schiller går igenom en lång rad stora förändringar för App Store under de kommande månaderna.
Mindre än en vecka innan Apples utvecklarkonferens WWDC inleds har App Store-chefen Phil Schiller träffat utvalda nyhetspublikationer så som The Loop och The Verge för att berätta om flera avsevärda förändringar i appbutiken. Schiller tog över ansvaret för #App Store i december, från Itunes-chefen Eddy Cue.
Enligt Schiller är det framförallt tre områden som Apple fokuserar på och vill förbättra, nämligen hur appar granskas och godkänns, olika affärsmodeller för appar och slutligen hur kunder söker och upptäcker nya appar.
Den första förändringen innebär en betydligt snabbare process innan nya appar kan godkännas av Apple, och dyka upp i butiken. Detta är något som utvecklare noterat under den senaste månaden, och Schiller bekräftar att rutinen för hur appar granskas har gjorts om för att göra det hela snabbare. Det är dock fortfarande en grupp hos Apple som manuellt granskar appar, något som Schiller säger inte kommer att försvinna.
Apple tar enligt Phil Schiller emot ungefär 100 000 appar för granskning per vecka, och har nu snabbat upp processen så att hälften av dessa kan godkännas inom 24 timmar, och hela 90 procent inom 48 timmar.
Apple tar mindre del av kakan
En annan markant förändring är att Apple kommer att införa möjligheten till prenumerationer för alla olika kategorier av appar. Det betyder att utvecklare av exempelvis spel och produktivitetsappar kan ta betalt per månad från sina användare. Utvecklare ska också kunna erbjuda prenumerationspaket som omfattar flera olika appar.
Fram till nu har Apple tagit en fast avgift på 30 procent av alla intäkter från App Store, vilket har gällt både fasta köp och prenumerationer. De reglerna kommer att ändras så att för långvariga prenumerationer som löper över flera år kommer Apple bara att ta 15 procent. För användare som exempelvis prenumererar på Spotify genom appen kommer Apple att ta 30 procent av pengarna som vanligt under det första året, men bara 15 procent under kommande år. Detta kommer också att gälla alla befintliga appar med prenumererande kunder.
Utvecklare kommer att kunna välja mellan över 200 olika prisnivåer för prenumerationer, och även sätta särskilda priser för vissa marknader. Om en prenumerationsavgift höjs kommer användaren att meddelas om detta, och få möjligheten att godkänna detta eller avsluta prenumerationen. Det ska också erbjudas möjligheter att uppgradera eller nedgradera en prenumeration, och utvecklare kan vid en prishöjning välja att låta befintliga prenumeranter fortsätta för samma pris, men ta ut en högre kostnad för nya.
Annonser i sökning
Apple kommer också att införa annonser när resultaten från en App Store-sökning visas. Endast app-utvecklare har möjlighet att köpa annonsplats för att exponera sin app bättre, och begränsningen kommer att vara en annons per sökning – tydligt uppmärkt. Innehållet i annonsen måste också vara detsamma som visas på appens egen sida. Försäljningen av annonser kommer att säljas genom ett auktionsbaserat system. Om detta säger Schiller till The Loop:
– Vår butik är inte till salu – det är inte så vi jobbar. Vi gör bara detta om vi i först och främst kan respektera användaren, och vara rättvis mot utvecklare, särskilt mindre utvecklare.
Apple inför också andra förändringar för att göra det enklare att upptäcka appar. Appar som samlas under kategorin "I blickfånget" kommer exempelvis att filtrera bort appar som användaren redan har installerade, så att bara nya appar visas. Detta är en förändring som vissa användare redan noterat i App Store på Apple TV.
På Iphone-modeller med funktionen 3D Touch kommer det också gå att trycka på en app direkt på hemskärmen och välja att dela den på sociala nätverk eller direkt till en bekant.
Enligt Phil Schiller kommer dessa förändringar att börja rullas ut på App Store under året.