Hårdare regler för appbutiker i Kina
I måndags presenterade Kina nya regler kring appbutikers lagring av information. Bland annat kommer de behöva spara användares köphistorik i minst 60 dagar.
Under våren har Kinas president Xi Jinping fört en hård kampanj för att begränsa och kontrollera såväl stats- som privatägda medier i #Kina, rapporterar bland andra Sveriges Radio. Under 1980- och 90-talet var yttrandefriheten relativt stor och censuren skedde ofta retroaktivt, men sedan Xi Jinping kom till makten har övervakningen av internet ökat drastiskt och nu fokuserar staten snarare på förhandscensur.
Ett steg i detta led är de nya lagarna som presenterades på Kinas officiella webbplats för cyberadministration i måndags. Bland annat måste nu appbutiker spara användares köphistorik i minst 60 dagar. De måste också kunna identifiera köparna samt personerna som publicerar nya appar. Butikerna är skyldiga att rapportera förekomst av förbjudet innehåll till staten. I ett försök att bibehålla viss integritet måste användarna först godkänna att företagen lagrar deras personliga information.
Mobila applikationer har ökat drastiskt i takt med den ökade konsumtionen av smarta mobiltelefoner och det här är den hitintills största aktionen för att försöka kontrollera vilka appar som publiceras och laddas ner.
Kinas restriktioner kommer påverka många olika plattformar och företag som erbjuder appar däribland Apples #App Store. Än så länge har inte Apple gett någon kommentar, men tidigare i år stängdes Apples butiker för digital film, musik och böcker plötsligt av kinesiska myndigheter.
Från och med augusti kommer även inhemska söktjänster som Baidu behöva samla in information om sina användare och rapportera förbjudet innehåll till staten.
Det är ännu oklart hur den nya informationen kommer att användas, men som advokaten Sven-Michael Werner med Kina som expertområde påpekar i en artikel hos Bloomberg är ofta Kinas restriktioner så vaga att de kan användas på många olika sätt.