LG Signature når Europa
För konsumenter med djupa plånböcker lanserar LG officiellt sitt lyxmärke Signature i Europa, med en ljus och fräsch konstutställning.
Med märket Signature satsar #LG på lyx, flärd och ett designspråk med dragning åt det pretentiösa. Produktsortimentet i Signature-serien passar helt enkelt utmärkt åt konsumenter med lite mer pengar än vad som är nödvändigt.
LG visade först upp Signature för världen under CES i januari, men #IFA i Berlin denna vecka signalerar den officiella lanseringen i Europa. I en paviljon utanför LG:s vanliga utställningshall har Signature-serien fått en egen konstutställning, där den påkostade tvättmaskinen, kylskåpet, OLED-tv:n och luftrenaren agerar konstobjekten. Visningen inleds med en ljud och ljus-show som visar på inspirationen bakom produkterna. Bland dessa nämns månen, stjärnorna, regn och is. Besökarna får sitta på kuddar på golvet, medan blinkande ljusdioder och elektronisk new age-musik förmedlar budskapet. Pretentiöst, som sagt, men också ganska mysigt.
Utbudet i Signature-familjen är annars samma produkter som visades under CES. En tvättmaskin med två fack som tillåter dubbla tvättar samtidigt, och med kontroller integrerade i den stora glasdörren. Ett stort kylskåp med dubbla dörrar, som smidigt går att öppna med foten via en sensor i markhöjd. En luftfuktare i futuristisk design.
Flaggskeppet i serien är annars den gigantiska OLED-tv:n med 4K-upplösning och stöd för HDR. Tv:n är trots detta inte tjockare än 2,6 millimeter - definitivt en imponerande syn och något som väcker habegäret. Under CES utlovades också att sortimentet skulle kompletteras med en smart spis och en diskmaskin, men dessa nämndes inte under uställningen.