Krönika: Ett framgångsrikt Google är bra för Apples kunder
Alla skulle tjäna på att Apples ärkerival Google lyckas med sina nya hårdvarulanseringar, inte minst Apples kunder.
#Google och #Apple är på många sätt varandras skuggbilder. Den stereotypa bilden av Google är att de är fantastiska på webbtjänster men dåliga på hårdvara och design. Bilden av Apple är tvärtom - duktiga på design och fantastiska på att bygga hårdvara, men knappast bäst när det gäller webbtjänster. Att dessa två jättar är så intressanta att följa beror till stor del på att de just nu tävlar om vem som kan bli som den andra först. Alltså, kan Google bli lika bra eller bättre än Apple på det som Apple är bra på, innan Apple blir lika bra eller bättre än Google på det som Google är bra på?
Googles event tidigare den här månaden visade tydligt en sökjätte som vill utmana Apple på deras egen hemmaplan. Pixel-telefonerna är de första Android-mobilerna som Google helt själva designat och byggt. Samarbetet med andra tillverkare kring Nexus-telefoner är av allt att döma över. Google bygger numera sina egna premiumtelefoner och kan därmed utforma hårdvaran specifikt kring Android-systemet, och även garantera stadiga mjukvaruuppdateringar med nya funktioner. Något som Apple alltid gjort, och som varit en enorm fördel för dem.
Samtidigt kämpar Apple vidare med att om inte överträffa så åtminstone matcha Google i molnet. Bildlagring, webbtjänster, synkronisering. Apples meritlista är knappast imponerande efter fiaskoartade lanseringar som Mobileme 2008 och sin egen karttjänst 2012. Under Icloud-fanan har ändå Apple med tiden lyckats bygga upp ett molnsystem som till största delen fungerar hyggligt.
Google och Apple
I grund och botten är Apple ett företag som bygger prylar - hårdvara och mjukvara som tillsammans utgör en lockande helhet. Webbtjänsterna har varit något utöver detta. Ett sätt att knyta samman enheterna, men inte produkten i sig. För Google är det precis tvärtom - tjänsterna är produkten och hårdvaran är endast ett sätt att förmedla och sälja in tjänsterna. Eller om vi nu ska vara sådana: användarna är produkten och pengarna kommer från annonsörer och andra som betalar Google för att veta väldigt mycket om ett stort antal människor. De flesta av Googles tjänster är gratis att använda, och större delen av företagets intäkter på 660 miljarder kronor förra året kom från annonstjänsten Adwords.
Men kanske håller också detta på att förändras, då de nya telefonerna Pixel och Pixel XL kostar nästan exakt lika mycket som motsvarande Iphone 7 och Iphone 7 Plus. Gissningsvis har Google inte samma fantastiska marginaler på sin hårdvara som Apple – produktionsvolymen är mindre och Apples logistiska kunnande är kanske företagets vassaste konkurrensverktyg. Men ändå, Google lär tjäna en fin slant på varje såld telefon. Och för Apple har försäljningen av Iphone det här året för första gången börjat svikta. Telefonen är fortfarande Apples största intäktskälla, men allt viktigare blir just nättjänsterna - som butiken App Store, betaltjänsten Apple Pay och musiktjänsten Apple Music.
Huvuddelen av Googles pengar lär kanske inte komma från hårdvara inom överskådlig tid, och inte heller Apples pengar från tjänster. Men det intressanta från ett marknadsperspektiv är inte framförallt vad som genererar pengar i dagsläget, utan var tillväxten finns. Förändringen från år till år. Därför måste både Google och Apple hela tiden jaga nya jaktmarker, så länge de är aktiebolag beroende av investerare. Dessa investerare bryr sig inte främst om hur mycket en aktie kostar, utan hur mycket den kommer öka i värde.
Närmar sig varandra
Resultatet blir att både Apple och Google närmar sig varandra, och tvingas att bli bättre på ärkerivalens bästa färdigheter. Jag hoppas därför att Google får framgångar med sina nya Pixel-telefoner, och att de släpps inte bara i USA utan i flertalet länder. Ett farligt och framgångsrikt Google är nämligen den bästa (om än beska) medicinen för ett Apple som riskerar att blir sömnigt och slött av historiska framgångar. Som Iphone-användare vill jag att Apple ska känna sig hotade. Jag vill att de ska känna hotet från ett Google som menar allvar med egendesignad hårdvara, tätt integrerad med tjänster i världsklass. Apple arbetar bäst under press.
Och det gäller åt andra hållet också. I takt med att Apple blir bättre på tjänster, och lockar allt fler av sina kunder in i Icloud-molnet så blir det färre Iphone-användare som nyttjar Googles mailtjänst, bildtjänst och annat. Ganska många med Iphone kör förmodligen Apples karttjänst idag istället för Googles - inte nödvändigtvis för att den är bättre utan för att den finns förinstallerad. Och Iphone är en viktig plattform för Google. 2015 beräknade New York Times att 75 procent av Googles intäkter från sökning på mobiler kom från IOS. Det är knappast en bra situation när huvuddelen av ett företags intäkter kommer från en konkurrents plattform, och Google betalar Apple miljarder för att fortsätta vara den förvalda sökmotorn i webbläsaren Safari. Om Google får en stor spridning på sina Pixel-telefoner kanske läget kan förändras.
Vad Apple har lyckats med när det gäller produktion och distribution ska dock inte underskattas. Företaget har byggt upp ett system av leverantörer och en distributionskedja som saknar motstycke. Varken Microsoft, Samsung eller Google har ännu lyckats komma i närheten av det som Apple åstadkommit med egna butiker världen över och sitt oerhört väloljade produktionsled. Pixel ser inte ut att lanseras i Sverige och många andra länder inom den närmaste tiden, samtidigt som Apple rullar ut Iphone 7 i ett stort antal länder på rekordkort tid. Precis som Apple gång på gång har lärt sig att det inte är helt lätt att lansera en snabb och pålitlig webbtjänst kanske Google nu får erfara att det inte bara räcker med att visa upp en imponerande och välgjord telefon på en presentation. De måste också kunna leverera, bokstavligt talat.
Men jag önskar som sagt välgång till båda dessa rivaler. Det värsta jag kan tänka mig är att tvingas använda en medioker tjänst eller produkt, bara för att det är det enda som finns tillgängligt på min marknad. Apple och Google kan tvinga varandra att prestera det bästa de kan, och det är bra för oss kunder.