Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Försäljningen av smarta klockor rasar

Många konsumenter är ännu inte sugna på att köpa en smart klocka, och jämfört med föregående år har försäljningen störtdykt under tredje kvartalet 2016.

En rapport från marknadsanalysbolaget IDC släpptes igår som visar att försäljningen av smarta klockor rasat under det tredje kvartalet 2016. Jämfört med motsvarande kvartal 2015 såldes det 51,6 procent färre klockor. #Apple är fortfarande det företag som säljer flest klockor, men har också drabbats hårt av den sjunkande försäljningen. Apple Watch-försäljningen har sjunkit med 71,6 procent enligt IDC:s uträkningar. Det motsvarar att Apple sålde 1,1 miljoner klockor under kvartalet jämfört med 3,9 miljoner motsvarande kvartal förra året.

Det ska dock nämnas att Apple själva inte offentliggjort hur många #Apple Watch de sålt. I viss mån kan också minskningen förklaras genom att den nya Apple Watch Series 2 inte lanserades förrän i slutet av perioden, och den första Apple Watch var då över ett år gammal. Samma kvartal 2015 var däremot Apple Watch fortfarande en ny produkt på marknaden.

Trots detta får minskningen sägas vara avsevärd, och de flesta andra tillverkare av smarta klockor, så som Pebble och Samsung, har också sett kraftigt minskad försäljning. Det företag som tappat mest jämfört med föregående år är dock Lenovo vars försäljning minskat med 73,3 procent. Det enda företaget som går emot trenden är Garmin som ökat sin försäljning med 324 procent och placerat sig som näst största tillverkaren efter Apple. Klockorna från Garmin fokuserar till stor del på träning och hälsa.

En del av den minskade försäljningen kan alltså antas bero på frånvaron av ny hårdvara. Men enligt analytikern Jitesh Ubrani på IDC handlar det i det stora hela om att de flesta konsumenter inte ser ett värde i att köpa en smart klocka. I ett pressmeddelande skriver Ubrani:

– Det har blivit uppenbart att för närvarande är smarta klockor inte för alla. Ett tydligt syfte och användningsområde är fundamentalt, och därför fokuserar många tillverkare på hälsa på grund av dess enkelhet.

Apple Watch Series 2

För Apples del har också fokus på träning och hälsa blivit allt tydligare med lanseringen av den nya #Apple Watch Series 2. Detta visas både i marknadsföring och i form av nya träningsfunktioner som simning och inbyggd GPS. Vid klockans lansering i september avslöjade Apple också en särskild version av Apple Watch Series 2 i samarbete med Nike. Den är särskilt riktad mot löpare, och kommer med ett specialdesignat sportarmband, särskilda urtavlor och appen Nike Plus Run Club förinstallerad.

Apple Watch Nike Plus börjar säljas nu på fredag 28 oktober. Det återstår att se om den och de andra varianterna av Apple Watch Series 2 kan locka de stora massorna att investera i en smart klocka.

Kommentarer
20 svar

Inget är som väntans tider, särskilt om du går och väntar på en iMac med Apples egna processor.

Inom kort kommer 99mac bli Macradion och då blir det en ny plattform med ett betydligt modernare forum.

Då var Apple Watch Series 7 här och ryktena stämde inte i år utan det blev samma design som vi sedan tidigare är vana vid.

Varje resa har ett slut och varje slut har en ny början och nu är det dags för oss att gå över till en modern plattform.

Apples event är över och i detta extra långa avsnitt får vi följa Marcus, Marcus, Dennis och Thor när de följer eventet live tillsammans med efterföljande diskussion om intrycken det gav.

Är du en av de som inte gillade det nya utseendet på Safari i macOS Monterey? Nu kan du lugna dig, Apple har backat på designen.