Varumärket Super Mario spås öka i värde
När mobilspelet Pokémon Go släpptes till Iphone i somras ledde det till en ordentlig uppgång för hela varumärket. Försäljningen av Pokémon-prylar har ökaat med flera hundra procent, och nu spås Super Mario gå samma väg.
I juli släpptes mobilspelet Pokémon Go, och blev snabbt ett av de mest populära apparna på Iphone. De små monstren blev en ordentlig snackis, och varumärket Pokémon fick ett ordentligt uppsving. Detta märktes inte minst på försäljningen av begagnade Pokémon-prylar. Handeln med Pokémon-prylar på begagnatsajten #Tradera ökade med flera hundra procent jämfört med året innan. Sofia Hagelin är presschef på Tradera, och säger i ett pressutskick:
– Om man råkar ha en samling Pokémon-prylar hemma som är lite ovanliga och som inte går att hitta på marknaden idag, så kan man tjäna sig en hacka nu när intresset för Pokémon är så stort.
Även Nintendos spelkonsol NES Classic Mini har blivit omåttligt populär sedan den släpptes i november. Konsolen innehåller 30 klassiska Nintendo-spel, och sålde snabbt slut. Nya exemplar är inte att vänta förrän nästa år, och på Tradera går den lilla spelmaskinen för närmare dubbla priset jämfört med i butik.
Rörmokare spås öka i popularitet
Nästa vecka släpps ännu ett mobilspel med populära Nintendo-figurer, nämligen Super Mario Run. Förväntan är nu stor på att även prylar med rörmokaren Mario och hans vänner ska öka i popularitet. Gamla spel och andra prylar med Mario kan redan idag kosta en bra slant, och Sofia Hagelin tror att efterfrågan bara kommer öka när spelet släpps.
Det är inte bara i Sverige som Nintendos maskot Mario är på frammarsch. Enligt en rapport från Engadget planeras attraktionen Super Nintendo World i samarbete med nöjesparken Universal Studios i Japan. Attraktionen ska enligt planen öppna innan det är dags för olympiska spelen i Tokyo år 2020. Liknande Nintendo-attraktioner planeras också för Universals nöjesparker i Hollywood och Orlando.