Airpods tar en fjärdedel av marknaden
Apples hörlurar Airpods har blivit en stor succé, och står redan för 26 procent av marknaden för trådlösa lurar.
Efter en försening började Apples trådlösa hörlurar #Airpods att säljas först 13 december förra året, men de små vita lurarna blev en rejäl succé under julhandeln enligt Apples vd Tim Cook.
Nu har analytikerföretaget Slice Intelligence presenterat en rapport som visar att Airpods på kort tid blivit de mest populära trådlösa hörlurarna, och redan står för 26 procent av marknaden. Siffrorna baseras på försäljning över nätet i USA.
Siffror från Slice visar att den största tillverkaren av trådlösa lurar innan Airpods-lanseringen var Beats (som #Apple också äger) med 24,1 procent av marknaden. Därefter kom Bose med 10,5 procent. Efter Airpods-lanseringen har Apple alltså gått från noll till över en fjärdedel av marknaden, följt av Bose med 16,1 procent och Beats med 15,4 procent.
Trådlösa hörlurar beräknas också ha stått för 75 procent av online-försäljningen av hörlurar överlag i december, vilket kan jämföras med 50 procent under december 2015. Lanseringsdagen för Airpods 13 december blev dessutom dagen då det såldes flest hörlurar online under hela 2016, inklusive den stora shoppingdagen Black Friday.
Det ska dock tilläggas att siffrorna samlats ihop av ett begränsat antal konsumenter som deltagit i Slices undersökning. Totalt uppges över 245 000 nätshoppare omfattas, men siffrorna bör därför inte tas som exakta utan som tecken på en generell trend på hörlursmarknaden.