Dropbox Smartsync delar skrivbord mellan Mac och PC
Dropbox presenterar två nya verktyg för samarbete och skapande; dels Smartsync för smidigare molnlagring och dels Paper för att arbeta gemensamt med dokument.
#Dropbox är ett mycket populärt verktyg för att dela filer mellan olika enheter och plattformar. Allt som läggs i datorns Dropbox-mapp synkroniseras med molnet och finns blixtsnabbt tillgängligt på alla ens enheter.
Med Project Infinite ville Dropbox ta detta ett steg längre, och låta användaren se allt som lagrades i molnet via datorns egna gränssnitt helt sömlöst. Förra året presenterades Project Infinite i en betaversion, och nu finns funktionen i skarp version med det nya namnet Smartsync.
Smartsync är en del av Dropbox Business, och visar alla molnlagrade filer som om de låg lokalt på en Mac eller PC. Filer synkroniserade i Dropbox visas som vanligt med en grön bock framför, medan filer som bara finns i molnet har en särskild symbol. Detta ska göra det enkelt att avlasta datorns egna lagringutrymme och flytta filer till molnet. Först när en fil öppnas laddas den ned till datorn och tar upp utrymme.
Presentera med Paper
Dropbox passar också på att lansera verktyget Paper, som fyller många av de funktioner som Google Docs, Iwork eller Office gör. Med Paper går det att i samarbete med andra arbeta i dokument och skapa att göra-listor, anteckningar och diverse kreativa uppslag. Dropbox Paper finns nu tillgängligt för alla användare via Dropbox webbgränssnitt.