Vizio får böta 2,2 miljoner för datainsamling
TV-tillverkaren Vizio har installerat mjukvara i 11 miljoner apparater för att samla in data om sina kunder, och nu får företaget böta.
Den amerikanska TV-tillverkaren Vizio har stämts inför den federala handelskommissionen för att olovligen ha samlat in data om sina kunder. Vizio har installerat mjukvara i 11 miljoner av sina smarta TV-apparater som bland annat samlat in IP-adresser, platsdata och information om vad som tittats på. Informationen har därefter delats med andra företag och använts för riktade annonser mot ägare av Vizios TV-apparater.
Vizio har förlikat, och måste nu betala 2,2 miljoner dollar eller nästan 20 miljoner kronor i skadestånd. I en rapport skriver FTC (Federal Trade Commission) att Vizio ägnat sig åt datainsamlingen sedan 2014, och fångat så många som 100 miljarder datapunkter varje dag från amerikanska kunder.
Hädanefter kommer Vizio också tvingas offentliggöra vilken data de samlar in, och säkra tillåtelse från sina kunder. Företaget måste också radera den data de hittills samlat in.