Blackberry har noll procent av marknaden
Mobiltillverkaren Blackberry sålde endast 207 000 telefoner förra kvartalet, vilket avrundas till en marknadsandel på noll procent.
Innan lanseringen av Iphone 2007 var kanadensiska #Blackberry en av de mest populära mobilmärkena efter Nokia. En tid efter att Apple gett sig in på marknaden fortsatte Blackberry också att växa, och hade 2009 en marknadsandel på ungefär 20 procent.
Därefter har populariteten i stadig takt minskat, och under fjärde kvartalet 2016 skeppade Blackberry endast 207 000 enheter. Det avrundas till 0,0 procent av marknaden, och är en minskning från samma period föregående år när 906 000 skeppade enheter gav 0,2 procent av marknaden, enligt data från Gartner.
Förra året meddelade Blackberry att man skulle upphöra med egen hårdvarutillverkning för att istället fokusera på mjukvara. Rättigheterna att göra telefoner märkta Blackberry sålde till kinesiska TCL Communication.
Störst på mobilfronten numera är Googles operativsystem Android, som Q4 2016 hade 81,7 procent av marknaden uppdelad på en stor mängd olika tillverkare. Därefter kommer Apple som har 17,9 procent av marknaden med Iphone. Tredjeplatsen innehas av Microsoft vars operativsystem Windows har 0,3 procent.