Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Logic Express på MacBook Pro = Långsamt?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har testat Logic Express 7.2 på en MacBook Pro och irriterat mig på att det tar en halv sekund innan en låt börjar spela när jag trycker på SPACE.

Samma sak om man vill "muta" ett spår. Det tar en dryg sekund från det att man klickar på mute-knappen tills spåret tystnar.

Ska det vara så? Är inte Logic Express bättre? Kan det ha varit nån betaversion som funkar sämre?

Någon som vet nåt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-13 23:56

Hej, kör senaste Logic pro på min MBP. Den kan också vara lite seg på krävande projekt. Alltså många EXS, spacedesigner o.s.v. Vet inte om det är någon bug, men visst är det irriterande att behöva vänta på att det ska börja spelas upp.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-14 02:20

Samma sak här.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-14 08:44

Det kan inte vara någon ström-spar funktion som spökar?

Kolla så diskar inte spinner ner och att CPU:n kör på "highest performance" i systeminställningarna. Jag vet att G5:orna lever bäst då.

Annars har jag för mig en kompis säger Logic Express... Eller Logic Pro... funkar utmärkt på hans MBP. En annan kör det på en iMac Intel vilket nästan är samma hårdvara.

Erik.dv:

Efter att ha kollat inställningarna noga så börjar låtarna spela snabbare i alla fall! Tack för tipset!

Att mute-funktionen är seg kan jag leva med, även om det hade varit bättre om det funkade omedelbart. Har du inga problem med det? Jag får vänta nästan 1 1/2 takt i 120 bpm innan det händer nåt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-15 00:58

Haha, va bra! Jag har aldrig ens öppnat Logic Express så jag är inte riktigt rätt man att fråga faktiskt

Det har inte med att datorn är för långsam utan om drivrutiner till ljudkortet. Att det är fördröjt, latency som det kallas.
I audio/audio hardware & drivers... kan du ställa in I/O buffer size, så lågt som det går utan att det börjar klicka och spraka.

Ursprungligen av eskimo:

Det har inte med att datorn är för långsam utan om drivrutiner till ljudkortet. Att det är fördröjt, latency som det kallas.
I audio/audio hardware & drivers... kan du ställa in I/O buffer size, så lågt som det går utan att det börjar klicka och spraka.

Tror inte att det har med latencyinställningar att göra utan med att någon bakgrundsprocess eller tunga pluggar slöar ned datorn.

I mitt fall är det inga tunga pluggar utan ett nystartat projekt med en ynka garagebandcongaloop.

Till och med Dashboard är avstängt.

Jag ska testa lite olika inställningar... Förresten kan det vara det som är problemet? Jag har ju inte sagt att det rör sig om det inbyggda ljudkortet i Macbook Pro. Men ska det verkligen spela nån roll?

  • Oregistrerad
  • 2006-08-18 09:29

Om du mute:ar i arrangemangs fönstret så tar det oftast lite tid för audio spår att tystna. Om du däremoit mutar i mixern/regeln så bör det gå betydligt snabbare.

Jens

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-08-18 10:52

det kan ju vara buffringsstorleken. gå till inställningarna och prova att ändra lite där. Själv sitter jag på en Mac mini med endast 512 RAM och upplever inte att det är lika slött som du beskriver.

Hmm, intressant. Är på väg att köpa en Macbook Pro för att köra logic på. Vore kul att veta om det är ett fixbart problem eller om det är så att logic funkar segt på MBP. Någon som har andra erfarenheter än vad som beskrivs här ovan?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-18 13:53

många gånger har det att göra med ljudkortet och dess drivrutiner (externa kort)... hade enorma problem med m-audios ozone i logic express men sen när jag bytte till phonic helixboard 12 firewire har det rullar på otroligt bra.....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-18 14:09

sen är det inte helt ovanligt att just usb-ljudkort presterar sämre än firewire …

  • Oregistrerad
  • 2006-08-18 17:21

jag har ett m-audio externt firewire och den ger liknande problem i audacity, dock inte i logic. med det inbyggda fungerar allt normalt.

"Om du mute:ar i arrangemangs fönstret så tar det oftast lite tid för audio spår att tystna. Om du däremoit mutar i mixern/regeln så bör det gå betydligt snabbare."

Där hade vi nog en stor del av problemet! Logic reagerar direkt när jag mutar vid regeln/mixern istället för "uppe vid spåret". Märkligt dock att det ska behöva vara så i ett modernt program.

Tack alla för hjälpen!

  • Medlem
  • Vårgårda
  • 2006-08-21 00:01

mute i arrangemangs fönstret och mute i mixer delen funkar på olika sät mute i arrange mutar/stoppar uppspelningen av tex ljud filen eller midi infon medans mute i mixern mutar själva ljud signalen i programet har jag för mig att det var om jag inte mins fel..

peace

kan man glömma logic express 7.2 på en macbook 13" med andra ord?

edit: 1gb ram

absolut inte

1
Bevaka tråden