Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dold IP med piratpartiet

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-08-16 01:13

Piratpartiet har lanserat en tjänst så du får en dold IP adress..
(tjänsten hittar du på www.relakks.com)

i FAQ ;en ( https://www.relakks.com/faq/guides/connectionosx/ ) står det att man ska öppna "internetanslutning" och klicka på "VPN" och sen välja "PPTP" istället för "L2TP över IPsec", grejen är att jag inte kan välja (till synes) utan det står bara "L2TP över IPsec" i grå text. Det är fruktansvärt frustrerande.

Kan nån hjälpa mig?

Ps. Hamnade jag i rätt forum nu ? det är ju både en nyhet och "SBS":) Ds.

  • Medlem
  • 2006-08-16 01:30

IP-adressen är dock bara dold tills Polisen i nåt ärende ber att få dem utlämnade av relakks:

"Enligt Anders Nilsson, tekniker på filmbranschens organisation Antipiratbyrån, stämmer det att krypteringen gör användarna anonyma.
– Skulle jag spåra en film som laddas upp skulle jag hamna hos Relakks. Däremot kan polisen begära ut ip-adresser från Relakks ifall de misstänker brott, precis som de kan begära ut ip-adresser från internetleverantörer, och det är de tvungna att lämna ut, säger han, och menar att hela idén därmed faller."

http://www.svd.se/dynamiskt/kultur/did_13467899.asp

Rätt forum eller ej... flashback är nog piggare på sånt här tror jag.

Faller väl egentligen inte eftersom polisen så vitt jag vet inte får begära ut personuppgifter om inte straffet kan ge minst fängelse i två år och det är inte särskilt troligt med tanke på att fängelse i två år är maxstraffet och delas egentligen bara ut när det rör sig om grovt upphovsrättsbrott vilket jag tvivlar på att nån pirat nånsin kommer dömas för.
Så APB snackar skit som vanligt.

APB sliter hårt för att få till ett prejudikat där upphovsrättsbrott ska ses som grovt och ge fängelse som påföljd. Men alla rättegångar hittills har endast gett böter vilket försvårar för dem att kunna driva saken hårdare och låta polisen kräva ut IP'n på allt de vill.
Så länge ingen döms för fängelse så kommer troligen inte heller polisen att kunna kräva ut IP om leverantören inte frivilligt går med på att lämna ut det.

Nej, Relakks sparar endast abonnentuppgifter för debiteringsändamål. Eftersom deras tjänst är flatrate föreligger inget juridiskt stöd för att öht lagra abonnemangsuppgifter rörande ip-addresser.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-16 14:36

Eller så håller man sej inom de väldigt vida ramar av frihet vi i väst åtnjuter och har sålunda inget att dölja.

Har ingen som helst förståelse för dessa 'pirater' som av någon outgrundlig anledning funnit legitima skäl att stjäla skyddat material. Antingen betalar ni eller så lär ni er koda/filma/sjunga själva.

Senast redigerat 2006-08-16 15:31
  • Medlem
  • 2006-08-16 15:06

schmuck: exakt.

schmuck: problemet är bara att dessa ramar numera dikteras av upphovsrättsliga lobbyister. Om dessa får som de vill så kan musiker – som vill skapa själva – snart inte längre sampla public domain-material, eftersom RIAA bl a försöker maximera sina inkomster genom att förlänga upphovsrätten till att gälla i 90 (!) år efter den tidigare public domain-klassade artistens död. Och detta är bara ett av många, många exempel på varför uphovsrätts- och fildelningsfrågan inte är så endimensionell som du vill tro. Korrupta DRM-skydd, undermåliga format och oskäliga affärsmetoder är andra.

Visst är det ju egentligen uppenbart att detta är bra när man vil ladda ner olagligt, men det kan nog finnas många skäl till varför man vill vara anonym på internet. Framförallt så har man rätt till den möjligheten och då är det ju bra att någon erbjuder det - av ren princip.

Schmuck, detta handlar inte om att hitta vägar att stjäla material, det handlar om en teknisk lösning så man kan vara anonym. Stjäla är ju olagligt, ingen skulle erbjuda en tjänst som enbart handlar om att hjälpa folk vara olagliga. Även om jag också inser att det är många som kommer att vara det.

För att svara på frågan, Välj Ny VPN-anslutning i Arkivmenyn så kan du välja PPTP.

Det finns inte ens möjlighet att använda den här tjänsten till stöld, så varför ta upp det?

imo : kanske lite OT:

Utan piratkopiering tror jag att många bra filmer, låtar, och annan form av digital konst aldrig hade blivit till ... varför ? ... jo många som idag jobbar proffessionelt med ex 3d på Pixar har ju från början lärt sig olika programvaror hemma ... och många av dessa människor hade aldrig lärt sig program som Maya efter som dom är aldeles för dyra ... men tack vare en hackad version har dessa lärt sig och sedan kunnat tjäna pengar och inskaffa sig programvara legitimt.

inom musikbrachen är det ännu värre ... här snackar vi hykleri på top nivå..

MÅNGA MÅNGA musiker som jobbar i studios har sällan köpt alla sinna mjuvaru plugins så som virtuella samplers, trummmaskiner, synthar m.m. ...
självklart finns det de musiker som köpt alla program .. men snackar vi majoriteten så ägs det ibland inte ett enda ... inte ens sequencern ...

när det gäller grafiskt så som indesign så är det snarlikt det jag beskrev om pixar och program som Maya ...

nä seriöst ... ju mer diskution om detta med piratkopiering .. ju mer luktar det hykleri i mina öron ...

konstigt är att det idag känns mindre tabu att ta ner ett program, som man kan skappa grejer och känna pengar på .. än att ladda ner en film där nöjet varar i 1 tim och 30 minuter ...

själv hör jag till kategorin som köper dvd på videomix och inte kan minnas nar jag senast köpte en audio cd ...

ja diskutioner om rätt och fel med piratkopiering kan pågå i all världens tid ... och nu är det tid att gå hem för dagen ...

1
Bevaka tråden