Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Återställa typsnitt?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har installerat typsnitt hit och dit och har massa skadade och inkompletta typsnitt över allt. Efter stora problem har jag nu följt intruktionerna i den här tråden: http://www.99mac.se/mac-os-x/76865-typsnittshantering-under-mac-os-x-10-3-a.html

Detta har snabbat upp systemet men i min temporära mapp där jag har alla typsnitt har jag hundratals snitt och jag vet inte exakt vilka som är lämpliga att lägga tillbaka för att få alla websidor att visas normalt. Det jag skulle vilja gör nu är alltså att återställa alla typsnitt som fanns inkluderade i systemet när man installerade det från början, sedan skulle jag lungt och metodiskt sortere och installera de typsnitt jag har utöver detta efter behov för att skapa ett snabbt och enkelt typsnittsarbetsflöde.

återställs alla typsnittsmappar om jag installerar om systemet från installationsdisken (utan formatering vill säga)? Finns det ett smidigare sätt än detta?

jag kör 10.4.7 på en intel-mac

hjälp? någon?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-08-19 20:08

Kolla här: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=301332 så ser du Macens ordinarie systemfonter. Sen kan du ju ta bort en massa japanska och koreanska om du inte vill ha dom kvar.

Jag vet att man kan stoppa in installationsskivan och köra "show package" eller på annat sätt få ut fonterna utan att behöva köra en helt ny installation. Hur? Vete 17...

Tack så mycket, jag lär ju spara tid på att gå igenom alla fonter jag har och lägga in de listade och sedan efterhand installera flera istället för att installera om hela systemet...

Det är faktiskt enklare än så nu för tiden.

Ladda hem gratisprogrammet FontExplorer X - en typsnittaktiverare av typen Suitcase. I menyn Tools finns Clean System Fonts folders...

För mindre efterföljande strul så låter du Clean font cache and reboot vara aktiverad. Klicka inte ur den utan kosta på dig en omstart.

Tack för tipset, det verkar vara ett utmärkt program för att administrera sina fonter... men jag skall nog köra ominstallation ändå då word klagar på att Geneva är skadad och vissa saker ser konstiga ut. Problemet är att jag är på franska rivieran nu :cool:, en bra bit från min instalationsdisk...

Office säger att dina typsnitt är skadade när det blivit koko med fontcachen - vilket det kan bli om man manuellt tar bort stilar. Kör programmet enligt ovan och problemet är borta.

1
Bevaka tråden