Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Programval för korsordskonstruktör

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej!

Jag arbetar med att göra korsord och är nu inne på att byta från PC till Mac. Jag har fått ypperlig hjälp i en annan tråd angående detta.

Det är två frågor jag vill ha svar på i denna grafik-tråd.
1) Vilket program ska jag göra korsorden i efter bytet till Mac?
2) Vilket bildprogram behövs för att göra det jag hittills har använt Photoshop till?

Dagsläget:

CorelDRAW:
I CorelDRAW utgår jag från en rutmall med rätt antal rutor som jag gjort i förväg. Sen skriver jag in frågenycklarna och lägger in mina egna pilar. Sist lägger jag in bilderna. Ja, ni vet säkert hur ett korsord ser ut.

CorelDRAW kraschar med jämna mellanrum. Det kan ju bli bättre på en Mac, men jag vet inte om CorelDRAW finns för Mac. Det står olika på olika sajter. Jag har blivit tipsad om InDesign av en kollega. Jag tror att en del andra korsordskonstruktörer använder Illustrator.
Vad tror ni experter? Mina krav på ett grafik-program kan väl betraktas som enkla. Jag vill att det ska fungera utan att vara buggigt och kunna utföra ovanstående uppgifter på ett smidigt sätt. Idag sparar varje korsord uppskattningsvis 200 gånger innan jag är klar med det, för att slippa göra om när det kraschar. I alla fall på min bärbara, det fungerar myyycket bättre på min stationära dator.

Photoshop:
Idag öppnar jag bilden till korsordet i Photoshop, knappar in (under bildstorlek) att den ska vara t ex 6 cm bred och ser då (eftersom höjd x bredd-värdena länkas) att den blir 8,35 cm hög. Jag sparar bilden med korrekt bredd i upplösningen 300 dpi.
Jag vill ha bilden 7 cm hög, så då beskär jag bilden tills den har kommit så nära "7" som möjligt (lite jobbigt att kolla bildstorleken efter varje beskärning).
Ja, det är det jag använder Photoshop till...

Ibland, om jag har fått en väldigt mörk digitalkamera-bild, använder jag Photoshop för att "ljusa upp" bilden så att jag ser vad den föreställer. (Jag fattar inte hur man på detta sätt kan få fram färger och kontrast i en bild efteråt, men den frågan kan vi ta en annan gång...)

Vad tycker ni? Byta program eller köpa CorelDRAW för Mac, om det finns?

Jag har bara ”provat” Photoshop, men vill nu köpa. Jag har inte provat Photoshop Elements, men det måste ju räcka för ovanstående uppgifter. Jag har blivit tipsad om att iPhoto som ingår i Mac:en bör kunna utföra ovanstående uppgifter. Vad vet ni om detta?

Jag hoppas på svar, jag vill köpa Mac och program nuuu!

/Anna

Om du kör CorelDraw kan du ju med lätthet byta till Adobe Creative Suite och det ypperliga programmet Adobe Illustrator.

Jag har dick för mig att det finns speciella program för att göra korsord i för macen. Har tyvärr glömt bort vad de heter, men vet att det finns.

Lycka till!

Mvh,
Joseph - www.photojoe.se

Jag tycker Indesign låter som ett bra val. Använd tabellfunktionen för att få dina rutor, och där du vill ha bilder slår du samman tabellceller till en enda där du monterar din bild.

Har du vant dig med Photoshop för bildbehandling finns ingen väg tillbaka, det är helt överlägset, Iofs kan du justera bilder bra i det enklare Photoshop Elements och låta Indesign sköta cmykningen när du gör pdf för tryck sen.

Vill du ha Indesgn också så blir det "bra" pris om du köper hela sviten, då ingår även illustrator.

PhotoJoe: CorelDRAW är alltså inget för Mac?

Man får ju bra koll i Illustrator eller InDesign. Photoshop är samma på mac som PC så det kan du fortsätta med.
Corel har lagt ner för Mac. Sista versionen kom för något eller ett par år sedan.

Annars finns det ju en del program för just korsord:
http://www.macupdate.com/search.php?keywords=crossword&os=macosx&button.x=0&button.y=0
Har aldrig testat något så har ingen aning om vad som är bra.

Jag tror inte CorelDRAW finns för mac. Har aldrig brytt mig om att kolla då Adobe CS är industristandard.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-14 16:36
Ursprungligen av Anna Västerås:

Jag hoppas på svar, jag vill köpa Mac och program nuuu!

/Anna

Anna,

Nu är jag i och för sig ingen inbiten korsords-makare eller korsords-lösare, men ett & annat korsord har man väl löst i sina dagar.

Rit- och bildbehandlingsprogram i all ära, men jag tycker du skall leta efter just ett "korsordsmakar-program", som just är avsett till att skapa korsord.

En snabb sökning på "Google" gav till exempel detta resultat:

Arensus Crossword Puzzle Editor

...vilket du kan läsa mer om här...

Kolla även in vad du kan finna på Versiontracker...

Lycka till,

- Torkel

I InDesign, visst kan jag väl skapa mitt eget arkiv med pilar, kanske till och med kopiera över dem från CorelDRAW? Och sen ha dem liggande smidigt i t ex ett dockningsfönster vid sidan om så att jag bara kan dra in dem i dokumentet? Och ställa in en standardstorlek på dem?

Jag avväger nu mellan följande alternativ:
1) Att bara köpa InDesign och kolla om det finns något gratisprogram som kan göra de simpla bildjobben som återstår. Annars komplettera med t ex Photoshop elements senare.
2) Köpa hela suiten, men betala för mer än vad jag behöver.
3) CorelDRAW. Då slipper jag lära om och det är säkert billigare än InDesign. Eller är InDesign så mycket bättre? Det är det säkert. CorelDRAW för Mac verkar inte finnas. Nu hade jag ju tänkt att slippa Windows, men jag _kan_ ju köra det på Mac:en via något som tydligen heter Virtual PC. Men nej, det vill jag nog inte. Eller? Hjälp!

Vad är det för prisskillnad egentligen? Jag hittar suiten som heter Creative Suite Premium, men inget pris för CS Standard (samma, men utan GoLive och Acrobat), som tydligen också ska finnas. Svenska versioner vill jag ha om det finns.
Kommer jag på något sätt att få användning för de andra programmen i suiten, tror ni, så att det verkligen är värt att skaffa den?
Jag vill börja blogga, är något av programmen bra att ha för det ändamålet??

Korsordsprogram är inte tillräckligt professionella och flexibla. De är till för dem som inte är korsordskonstruktörer, utan för andra som vill prova att göra korsord och få hjälp med flätningen. Flätningen brukar för övrigt se väldigt skum ut, det blir många förkortningar och kemiska beteckningar där…! Men tack för förslagen i alla fall!
/Anna

Senast redigerat 2006-09-14 18:45

I indesign kan du ha bibliotek med dina vanligaste grafiska symboler, vanligaste rutnäten osv. För ditt behov låter det förstås som overkill för hela sviten. Det är bara att när man räknar ihop ihop summan för delarna så hamnar man så mycket lägre än styckpriset.

Men självklart blir det ändå mindre pengar att lägga ut om du kör på bara Indesign och kanske PS Elements.

Det fina med Indesign är ju att du enkelt skapar tryckbara filer av dina korsord. Iofs låter kanske enbart Indesign som overkill det med för att "bara" göra korsord. Men vill du senare sätta ihop en hel tidning eller bok så har du det bästa redskapet även för det.

Adobe har ju provversioner som funkar fullt ut i 30 dagar, spara och allt. Tanka och undersök om det är något för dig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-15 13:38
Ursprungligen av Björn Öst:

Det fina med Indesign är ju att du enkelt skapar tryckbara filer av dina korsord. Iofs låter kanske enbart Indesign som overkill det med för att "bara" göra korsord. Men vill du senare sätta ihop en hel tidning eller bok så har du det bästa redskapet även för det.

Björn,

Som jag skrev i ett tidigare inlägg, så är jag ingen korsords-knåpare å därmed kanske inte fullt medveten av vad som krävs för ett dylikt program, men programmet Arensus Crossword Puzzle Editor som jag nämde i ett tidigare inlägg klarar att exportera korsorden till EPS, JPEG, PNG, HTML eller PDF, vilket ju räcker ganska långt.

Dessutom kan det också skapa en variant av korsordet för att kunna läggas ut & lösas på nätet...

-Torkel

Jag använder själv Indesign med tabeller för att göra korsord. Visserligen är jag en van Indesignanvändare, men jag tror att man även som nybörjare snart lär sig att arbeta väldigt snabbt i det, med biblioteksobjekt och egna kortkommandon för att t.ex. dela och slå ihop celler.

// Björn

Anna så här ska du jobba:

1. Indesign
Rita upp en tabell och ställ in antal rader och kolumner. Ställ in svart linjefärg och rätt linjetjocklek. Ta sedan svarta pilen och dra ut "behållarens" nedre högra hörn tills du ser rätt yttermått i måttrutorna. Markera sen alla cellerna, högerklicka och välj "jämn fördelning av rader" följt av "jämn fördelning av kolumner". Nu har du rätt yttermått och rutorna anpassade i storlek efter de måtten.

2. Markera de rutor som ska bli den stora bildrutan. Högerklicka och välj "sammanfoga celler".

3. Droppa in ditt fotografi någonstans i indesigndokumentet. Du behöver inte öppna i photoshop först.

4. Använd verktyget skalförändra och förminska bilden så den passar i rutan i pkt2.

5. Med bilden markerad öppnar du infopaletten. Titta vad det står på "Effektivt värde för ppi". Värdet ska vara över 300 dpi enligt det du lärt dig tidigare.

6. Högerklicka bilden och välj "Ordna: Lägg underst" så den hamnar under linjerna i rutmönstret.

7. När du är klar exportera rasket till PDF för tryck.

Ladda ner testversionen av indesign som gäller i 30 dagar så kan du prova de här handgreppen.

/Anders Köping

Tack alla för hjälpen! Ett speciellt tack till mr Täpp! Jag har bestämt mig för InDesign och med din hjälp är det ju bara att sätta igång (så fort jag får datorn)! Jag är otålig och vill kunna saker på en gång, så din steg-för-steg-kurs är verkligen ovärderlig!

Ha det bra!

Anna

Kanon!

Några förtydlingar:
Pkt 4: bildförminskningen kan även göras med kommando+shift och dra bildens hörn men det visste du säkert redan.

Pkt 7: PDF för tryck är PDF-profilen PDF/X-1a:2001. De valen dyker upp när du valt Export till PDF och angett namn och plats för filen.

Kom på några fler tisp...

InDesign har en grundinställning för indrag i cellerna på nya tabeller som är 1,411 mm (4 pkt) runt om. Du kan om du vill markera hela tabellen eller enskilda celler och ändra cellernas indrag i tabellpaletten.

För att skapa ny tabell behöver du först rita upp en ruta med textverktyget sen går du till Tabellmenyn och väljer ny tabell.

Tack Täpp!
I CorelDRAW har jag inte jobbat i tabeller. Man kanske kan det, men jag har inte letat efter den funktionen. Jag brukar skriva texten och sen centrera den manuellt i rutan. Om den inte fyller upp rutan brukar jag förstora texten genom att bara dra i hörnen. Lite pilligt, men det funkar. Det är värre när jag ska skriva lösningen. Jag skriver bokstäverna en och en, för att sen gå igenom dem ett andra varv och centrera dem i rutorna...!
Om jag nu kommer att jobba med tabeller, så är det ju kanonbra om bokstäverna centreras från början. Speciellt när jag skriver lösningen. Är det så avancerat att den anpassar textstorleken och centreringen beroende på om jag skriver 1, 2, 3 eller 4 rader i rutan?
/Anna

Du kan centrera texten på vanligt sätt och du kan även centrera cellens innehåll i höjdled.

Du kan skapa styckeformat med tillhörande kortkommando. Då trycker du t ex Kommando 1 (på numeriska delen) och du har 10 pkt, Kommando 9 och du har 9 pkt, Kommando 8 och du har 8 pkt osv. Kom bara ihåg att slå hårda returer när du byter rad i så fall.

Här är en bild som visar centrerad text + centrerad tabellcell + ett styckeformat.

.

Vad bra! Tack för tipsen! Jag har fått datorn, men jag har inte hunnit prova InDesign än. Imorgon kanske?:D

Gå till den här adressen när du är redo att ladda ner 30-dagarsdemon.
http://www.adobe.com/go/tryindesign_se

Hej igen!
En trevlig grabb på Apple Center laddade ned InDesign åt mig och installerade det när jag hämtade datorn. Inte svensk version, dock. Igår satt jag och pillade lite, jag kollade mest i hjälpen för att få en liten introduktion. Nu har jag skrivit ut din "kurs" här ovanför, så ikväll tänkte jag testa att göra korsord!
/Anna

Du hittar nog kommandona ändå med lite fantasi. Fråga om det är något du inte hittar på.

Det blev inte av att jag testade. Det blev lite tidspress och då var det säkrare att köra med det gamla beprövade programmet...
Men imorgon ska jag bannne mig testa! Är du beredd på frågebombning, Täpp? ;o)

Jorå jag är väl hemma efter 18.30 sisådär. På jobbtid kan det vara värre imorgon. Är det mycket frågor kanske det kan vara bättre via chatten. Har du iChat igång? Skaffa konto på www.aim.com. Välj get a screen name under Services.

Tillägg: Klicka sen på gula gubben under min ikon.

Senast redigerat 2006-10-04 17:34
  • Medlem
  • 2006-10-04 12:38

Härligt, Anders! Jag ställer mig upp och applåderar!

Ursprungligen av Baron:

Härligt, Anders! Jag ställer mig upp och applåderar!

En f d quark-räv som applåderar en Indesign-lösning! The times they are a-changin'...

  • Oregistrerad
  • 2006-10-04 15:50

En korsordsmakare som jag jobbade med på en tidning gjorde allt i Excel.
från excel så sparar man dokumentet som en PDF. Går sedan att öppna i illustrator och mecka med om man vill ändra något!

Tror att det är ett väldigt smidigt sätt. Vet dock inte om det är det bästa, men hon som gjorde korsorden sa att det går himla snabbt att göra dem i Excel...

Excel hanterar inte 4-färgstryck så man måste ändå in med filen i Indesign eller liknande för att skapa en pdf för tryck. Tabellfunktionen i Indesign är väl rätt lik celler och kolumner i Excel så det är bättre att göra jobbet i programmet som hanterar allt på en gång.

  • Medlem
  • 2006-10-04 23:01

Det var inte lösningen så mycket som din hjälpsamhet jag applåderade. Men visst, även själva lösningen var snygg.

Bevaka tråden