Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SPDIF eller Optiskt ?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-09-14 17:15

Hej,

Jag har precis fått min Mac Pro som har Digitalt Optiskt In/Ut. Självklart vill jag kunna mata min stereo med DD/DTS ljud från Macen. Dock är det oftast några meter till Stereon. I mitt fall runt 8 meter.

Det gör att dioderna förmodligen inte orkar driva en så lång optiskt kabel, om man ens får tag på en.

Så jag funderar på en TOSLINK->SPDIF konverterare. Någon som tror det är en bra idé ? Var köper jag en ?

  • Medlem
  • 2006-09-14 18:50

Alltså, fördelen med optiskt är att du i princip inga har några störningar i kabeln. Då är SPDIF känsligare, det klarar knappt en meter om du inte kör med koaxialkabel.

10m TOSLINK på Elfa;
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&dok=9374.htm

  • Oregistrerad
  • 2006-09-14 20:19

Så du menar att köra TOSLINK inte är några som helst problem. Tycker inte 10 meter heller är "något större avstånd" men har som sagt va inte testat. + att det beror på dioderna i sändaren o mottagaren.

10 meter är bara o köra alltså ?

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2006-09-14 23:31

Optiskt är ju bara hur signalen transporteras. Spdif är formatet och kan överföras antingen via koppar eller ljus (optiskt). Spdif är stereo och vill du köra surround så gäller det att macen kan skicka en sådan signal. Och det är inte alltid det är bättre med optiskt framför koaxialt, är ingen hifinerd men det finns i allafall vissa fördelar med koaxial. Ska dock inte vara några problem med en optisk kabel på 8 meter så länge du inte bryter den eller gör för skarpa "kurvor".

Om SPDIF-uttaget på en pryl ser ut som en Japan-plugg-hona... är det koppar då?

EDIT: Alltså, en singel-RCA-hona (fasiken va svårt att förklara )

Singel RCA, vanligtvis gul, är koppar. Jag har kört ca 13 meter spdif genom helt vanlig "audio-kabel RCA" i många år utan att höra minsta tecken på störningar eller annat.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-15 19:19

Det blev en 10meter TOSLINK från Kell&Co fungerar alldeles utmärkt

1
Bevaka tråden