Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

cinestream - do´s and dont´s

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

jag försöker hjälpa en polare med detta program. Som jag minns det var föregångaren Edit DV 1.6-2.0 en ganska stadig bekantskap. men under 9.2.2 med de senaste uppdateringen till 3.1 fungerar det allt annat än bra.

* source och record monitor visar stillbild inte hela tiden men i 7 fall av 10. sen visas rörlig bild en stund, för att återvända. Allt totalt slumpmässigt.

* capture funktionen hänger sig ibland, ibland inte.

Alla basic steg är genomgångna. fullständig 9.2.2 profil + alla radius/cinestreamtillägg. programmet har hela vägen upp till 200MB tilldelat av totalt 512MB i RAM.
Capture MB har jag satt till 40 MB, inställningar som draft playback e.t.c har jag testat. Hårdiskarena är interna IDE diskar , samt en ultra ATA 66. Alla källklipp lirar bra i Quicktime. Som förövrigt är version 5.02 pro

upp till QT 4.02 skulle man stänga av quicktime firewire DV enabler, men hur var det sen? jag har provat på båda sätt utan framgång. Det känns som en tilläggs konflikt mellan Cinestream och Apple men var?
är det FW tillägen somspökar? skall man använda tidigare kanske?

all hjälp uppskattas mycket redan på förhand,

j

och ovan maskin är en powermac G4 400mhz, 512 MB RAM

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-21 23:16

Jag vet inte hur det är nu, men tidigare kunde Radius DV-codec bråka ORDENTLIGT med Apples egna. I bl.a. Final Cut Pro kunda man få problem med log/capture och renderingsfel i projekt. Hurvida Edit DV/Cinestream (ursprungsprogram från Radius, tror jag) får problem åt andra hållet vet jag inte…

I ärlighetensnamn så är Cinestream det sämsta redigeringsprogram som finns för Mac, tyvärr. Jag har läst flera tester som säger så och att det absolut inte finns en anledning att köra det. Premire, Final Cut och Avid Xpress är bättre, snabbre och stabilare programvaror (som desutom fungerar i OSX). Är man van vid arbetssättet i Edit DV/Cinestream tror jag man känner sig hemma väldigt fort i Avid Xpress DV och även FCP.

det tycker jag också, jag övertalade honom att köpa FCP istället.nu fungerar allt som det skall , inte helt överraskande. hur går det själv?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-22 16:35

Låter bra!

Final Cut 3 rullar på fin, fint för mig i OSX, även om jag haft ett antal läskiga krashar (recover projekt har dock räddat mig varje gång - autosave var 5:e minut ).

1
Bevaka tråden