Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bärbar 3D, en omöjlighet?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-29 09:41

Jag har kört en hel del 3DStudioMAX till PC, använder mig av en ganska rutten PC för det ändamålet, Radeon 9600pro barton2800+ 1024RAM.

Gick sedan över till linux och har pulat lite i equinox men det var inte riktigt lika bra, milt sagt.

Har nu köpt en iBook och vill leka lite i 3D med densamma, inte rendera fet grejer utan mer lowpoly animationer och modellering.

Problem: Jag avskyr Maya. Finns det något annat program som fungerar bra under OSX?

Mycket tacksam för svar, vill kunna begrava PCn för gott, ev. bygga en HTPC av den

Mvh Peter Malm

SketchUp & Blender är väl de enda som jag kommer ihåg namnen på, men de är nog lite för simpla jämfört med 3DSmax.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-09-29 10:05

Ja, jag har aldrig använt 3DStudioMax eller Maya. Men det som jag tycker är oslagbart bäst på Macsidan är Maxon Cinema4D. Läs mer på www.maxon.de.

Kör du iBook så måste det vara riktigt lowpoly du ska göra dock.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-29 10:36

Hur kan du avsky maya?? Bara en sån sak...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-29 11:07

Hicke, satt och kämpade i det i ett par veckor och tycker att användargränssnittet i programmet är rent ut sagt förj*vligt, men det går ju att konfigurera så det blir väl det som sista utväg.
Antagligen är jag bara för van vid 3DSM.
Vad skulle ni rekomendera för bärbar till dessa ändamål?
Köpte nyss en iBookG4 1.33 1.5gig ram (ska det bli tillslut iaf) men kanske bäst att sälja den o köpa en powerbook istället?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-10-13 12:05
Ursprungligen av RoZioN:

Köpte nyss en iBookG4 1.33 1.5gig ram (ska det bli tillslut iaf) men kanske bäst att sälja den o köpa en powerbook istället?

Ingetdera, sälj och köp en Macbook eller Macbook Pro, släng in Windows och kör hur mycket 3d Studio du vill, njut sen av den hastighet din Core Duo rendererar dina scener i

Ursprungligen av Ibis:

Ingetdera, sälj och köp en Macbook eller Macbook Pro, släng in Windows och kör hur mycket 3d Studio du vill, njut sen av den hastighet din Core Duo rendererar dina scener i

han vill ju inte köra windoz. men jag håller med, det är rätt njutigt att rendera rövva av det mesta på laptopen

Den dyraste pro-macen du har råd med.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-29 12:29

Ingen med andra ord ;D får se om nåt halvår kanske... vad kan en beggad G5a gå på kanske, får ta o kolla upp det där

  • Oregistrerad
  • 2006-10-03 14:29

lightwave finns ju också.. det är väl mer avancerat än cinema,(har jag för mig?)

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-10-03 15:15
Ursprungligen av 404error:

lightwave finns ju också.. det är väl mer avancerat än cinema,(har jag för mig?)

Det har nog varit sant en gång i tiden. Skillnaden nu är att Cinema har utvecklats under de senaste åren.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-03 14:51

Datorrekommendation? Vad som helst med Intel-processor skulle jag säga. En iBook är dååålig. Dååålig. Om programmet du tänkt använda använder OpenGL för accelerering kan en MacBook bli lite i snålaste laget, med tanke på GMA950. Dock finns ju ej Maya för Intel-processorer än :/

Modo, C4D, Lightwave 9 och FormZ kanske är bra att börja kolla på om du vill vara i OS X och jobba (Lightwave har säkert tappat en del av försprånget de hade, men är inte fy skam för det ).

Glöm inte att om du köper en nyare mac så kan du ju säkert jobba vidare i ditt 3Dstudio via bootcamp.

  • Medlem
  • 2006-10-03 19:13

Äh. Var kool nu och kör Bryce.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-04 08:17

En del del förslag, man tackar

mje, vill inte köra windows, därför jag köpte mac ju

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-10 10:48

Lite länkar till demoversioner etc hade inte skadat, ska bestämma mig för om det blir en ny Mac kanske, en iMac eller MacPro i kombination med min iBook

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-10 11:43

Jag skall försöka få tummen ur & installera Maya på min Macbook... Har iofs inte förnyat sedan 4.5 så...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-10 11:57

Skriv gärna lite om hur bra det flyter sedan, kanske får bli en sån lösning ändå, eller en iMac, Goddam, svårt o bestämma sig

Form Z, som någon föreslagit http://www.formz.com/
Strata 3d http://www.strata.com/
Vectorworks http://www.nemetschek.net/
Går alla att ladda ned för en demo.
Form z & strata verkar vara mer åt det hål du letar efter,
medans vector works täcker upp lite allt möjligt i grundutförande
och blir mer specifikt när du köper till moduler, men i grunden
är det mer åt arkitekt, landskap, inredning, maskinritningar o dyl.
(sorry, vectorworks trial kan beställas från programpaket i nybro)

  • Oregistrerad
  • 2006-10-13 14:28

Någon som provat Animation Master? http://www.hash.com/

Jag har kört Animation:Master i ett par år nu. Bones/Rigging är lättare än i LW men det är inte bra på att importera/exportera objekt då det har ett eget format. Det är mest inriktat på klassisk animation.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-14 19:12

Glöm nu inte att glutta på Cinema 4D.

Kanske kan vara något?

http://www.maxon.net/

Men om man köper en Macbook pro och kör windows på den kan man då få igång SoftImage? Någon som vet, eller tror sig veta?

Att köra windows på en mac är som att köra windows på vilken pc som helst. Med andra ord så fungerar det finfint.

Det enda som håller mig kvar i pc skiten är Alias studiotools, detta för att jag inte tycker särskillt mycket om Alias maya. Hade hoppats på att också studiotools snart skulle släppas för osx.
Tyvärr har Alias precis köpts upp av Autodesk (som enbart gör program till windows, vad jag vet). Kan ju bara hoppas att de slår sina kloka huvuden ihop och släpper en mac version...vill ju slippa bootcamp till varje pris!

Fast med intel-macen kanske det är ett minne blott?!

1
Bevaka tråden