Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur ändra "Öppna med"?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har letat. Och letat. Men inte funnit, hur göra jag enkelt för att välja vilket program jag ska öppna min filer i? Det är för jobbigt att göra det för varje enstaka fil vareviga gång man installerar ett nytt program eller liknande. I vissa program så kan man välja vilka filer man ska öppna, men det gäller knappast alla. Tips någon?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-05 23:23

Vet inte om jag förstår dig rätt. Om du vill ändra så att en filtyp alltid öppnas med ett visst program kan du välja att viso info om en sådan fil. Sedan under delen öppna med väljer du program som filen ska öppnas med och sedan välja ändra alla.

/thomas

Det visste jag, men att man skulle kunne slippa det och välja alla bildfiler ska öppnas med det programmet, och att alla filmfiler öppnas med det etc dessutom är det väldigt skumt, rätt många av mina program kommer som två stycken likadana i öppna med menyn, tex två vlc, mm. det skulle jag vilja fixa.

  • Medlem
  • 2006-10-06 07:40
Ursprungligen av bananiel:

Det visste jag, men att man skulle kunne slippa det och välja alla bildfiler ska öppnas med det programmet, och att alla filmfiler öppnas med det etc dessutom är det väldigt skumt, rätt många av mina program kommer som två stycken likadana i öppna med menyn, tex två vlc, mm. det skulle jag vilja fixa.

Hur skulle du kunna slippa att välja det manuellt? Det går nog inte, och jag förstår inte hur det skulle funka... äpple-i, och sedan en knapptryckning på ändra alla. Inte så jobbigt.

Angående det andra, så är det någon form av bugg. Om du har flera versioner av vlc, så kan det bero på det, men annars så får du köra alla script i t ex Xupport, eller Cocktail. Det har hjälpt mig.

Hör av dig om det inte funkar, eller om du kommer på varför det blir så... det är rätt skumt.

RCDefaultApp gör det hela lite smidigare.

Ursprungligen av bananiel:

Jag har letat. Och letat. Men inte funnit, hur göra jag enkelt för att välja vilket program jag ska öppna min filer i? Det är för jobbigt att göra det för varje enstaka fil vareviga gång man installerar ett nytt program eller liknande. I vissa program så kan man välja vilka filer man ska öppna, men det gäller knappast alla. Tips någon?

Snabbmetoden:

Högerklicka filen

Välj Öppna med

Håll ned Alt-tangenten och valet ändras till Öppna alltid med

Tack hagelin! det hjälpte lite iaf

stfm:
Jag installerade Onyx, körde det, ingen skillnad, sedan testade jag xupport du sa om, och det var ingen skillnad. illa illa. Jag undrar om det beror på att den hårddisken jag kör på nu är klonad? alltså, jag kör inte på den hårddisken jag klonade, felet skedde alltså efter jag bytt hårddisk. skumt.

Jag sökte, jag klickade, och fann det. Det var bara att öppna terminalen och skriva in ett kommando, som finns på den här sidan:
http://www.macosxhints.com/article.php?story=20031215144430486

  • Medlem
  • 2006-10-06 16:42
Ursprungligen av bananiel:

Jag sökte, jag klickade, och fann det. Det var bara att öppna terminalen och skriva in ett kommando, som finns på den här sidan:
http://www.macosxhints.com/article.php?story=20031215144430486

Strålande, jag har sett det på en dator jag jobbat med nyligen.

1
Bevaka tråden