Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport via Ethernet

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har flyttat in min skrivare i klädkammaren för att få bättre plats. Där har jag också kopplat in en Airport Express, konfigurerad som acesspunkt för att ansluta till mitt trådlösa nät som utgår från en netgear router. Skrivaren är kopplad via usb porten på AE:en och funkar klockrent att använda från Mac:en på kontoret.

Nu är det så att jag även ställt in en PC burk som server i ovan nämda klädkammare. Denna maskin har inget trådlöst nätverkskort så därför tänkte jag utnyttja AE:en även till denna. Sagt och gjort kopplade jag ihop servern och AE:en via en ethernet kabel men se där gick det inte så bra.

När jag läst lite på nätet så får jag uppfattningen att ethernetporten på AE:en verkar vara gjord för att koppla in en internet-källa, dvs modem eller router, och inte en "dum klient" på. Stämmer detta? Trodde att om AE:en var konfad som accesspunkt att denna skulle brygga ethernet porten till det trådlösa nätet men det är kanske fel?

Någon som har en likande uppsättning som kan uttala sig?

Kom i morse på att det kanske måste vara en korsad ethernetkabel mellan servern och AE:en, ska testa det ikväll.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2006-12-04 11:15

Har liknande problem. Hur gick det?

Tänkte göra detsamma... Lyckades ni??

/Magnus

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-26 16:42

Om du avaktiverar distribuera ip address i Airporten tror jag den fungerar som en LAN port.

Om jag förstår problematiken korrekt så är det så att du måste sätta upp en WDS-länk mellan APE:n och Netgear-routern (om denna stöder WDS). Så kommer all ethernettrafik som kommer in på ethernetporten på APE:n att skickas trådlöst till Netgear-routern.
Och om Netgear-routern delar ut adresser ska du INTE aktivera DHCP i APE:n.

1
Bevaka tråden