Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konstig fråga; högtalarelement skadas av solljus?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallå, här i ljudforumet.

Det är så att jag fick en kanske obefogad rädsla här om dagen; nämligen så att för några månader sedan plockade jag av skydden för elementen på mina högtalare, ett par fyra år gamla Audio Pro Black Diamond. Detta gjorde jag av enbart kosmetiska skäl, de är ju så mycket finare utan de svarta näten som sitter på dem framtill!

Men så kom jag att tänka på här om dagen, kan elementen skadas av solljus? Mina högtalare står i solljus på sig kanske en fem timmar om dagen som mest och man vet ju att färg, gummi och en massa annat bleks, blir stelt och skört efter några år i solen.

Eftersom elementen är gjorda i någon form av kompositmaterial (plus gummi i upphängningen tror jag) finns det någon anledning till oro? Kan man tänkas att man märker någon skillnad efter några år i solen eller är det bara jag som är paranoid?

Någon hifi-nörd finns det väl här som kan lugna mig?

Hej, jag är gammal hifi-galning (men jag har lyckats ta mig ur träsket). Svar på din fråga: Jo, gummiupphängningen kan torka och bli stel efter en tid i solen, vilket självklart påverkar högtalarelementets förmåga att röra sig och skapa ljud. hur mycket det påverkar vet jag inte riktigt. Men jag har för mig att det finns nåt vax eller nåt som man kan ha på gamla uttorkade upphängningar. Vinkla ner persiennerna lite på dagen vetja.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2006-11-05 17:08

Här kan man läsa på mer, om man är orolig:
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=98595

//Loofy

Mina då 20 år gamla Technics-högtalare gav upp för några år sen. Gummit mellan kon och sarg var helt vittrat. De hade skyddstyg framför sig under nästan alla år, och stod inte heller riktigt i solen. Så om 16 år kanske dina högtalare också har gett upp. The clock is ticking...

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-11-05 17:59

UV-ljus bryter ner nästan vad som helst.

På sydvästsidan har jag satt in en speciell film i fönstren som tar bort UV- och infrarött ljus. Då bleks saker nästan inte och det blir inte lika varmt i rummen. Superbra! Filmen är helt genomskinlig också - syns alltså inte alls.

Senast redigerat 2006-11-05 19:24
Ursprungligen av Stefan Swales:

På sydvästsidan har jag satt in en speciell film i fönstren som tar bort UV- och infrarött ljus. Då bleks saker nästan inte och det blir inte lika varmt i rummen. Superbra! Filmen är helt genomskinlig också - syns alltså inte alls.

Å fasiken, var har du fått tag på sådan någonstans? Är det något liknande man kan sätta som film i bilfönstrerna fast helt genomskinligt? Svårt att få snyggt utan bubblor? Bor i hyreslägenhet så kanske inte är värt att satsa på. Får väl sätta på skyddsnätet på elementen istället och sno en silikonpenna av farsan för gummiupphängningen...

Tack för svaren! Då är väl kanske oron befogad till en viss del i alla fall.

Ursprungligen av pertoyra:

Å fasiken, var har du fått tag på sådan någonstans? Är det något liknande man kan sätta som film i bilfönstrerna fast helt genomskinligt? Svårt att få snyggt utan bubblor?

Ja, precis. Det var nåt solfilmsföretag som satte in det också - så det blev inga bubblor.

1
Bevaka tråden