Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vill komma åt min dator via nätet

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena, säkert en idiotfråga men...

Jag har en imac G5 med OSX 10,3,9 (om det nu har någon betydelse) som jag vill göra tillgänglig via nätet. Så jag kan nå den från jobbet.
Där sitter vi också i mac-miljö. Hur gör man detta på ett säkert och käckt sätt?

Tack på förhand!

1. Starta fildelning (eller vilken tjänst du vill ha)
2. Om du har en router som gör att du kan ansluta flera datorer till bredbandet behöver du tala om för routern vilken dator (ip-adress) som ska ta emot anrop på en viss port (för fildelning port 548 och 427).
3. Om du har dynamisk ip-adress kan du använda en gratistjänst som ger dig en fast namnadress
http://www.no-ip.com/services/managed_dns/free_dynamic_dns.html

Ursprungligen av morgan_a:

1. Starta fildelning (eller vilken tjänst du vill ha)
2. Om du har en router som gör att du kan ansluta flera datorer till bredbandet behöver du tala om för routern vilken dator (ip-adress) som ska ta emot anrop på en viss port (för fildelning port 548 och 427).
3. Om du har dynamisk ip-adress kan du använda en gratistjänst som ger dig en fast namnadress
http://www.no-ip.com/services/managed_dns/free_dynamic_dns.html

Kanon! Men hur funkar säkerhetsaspekten nu?
Kan vem som helst promenera in på min dator?
Eller når de enbart "delad"-mappen?
Kan man bestäma vem som ska ha åtkomst till datorn?

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2006-11-26 21:15

Sett med win-ögon är det himla farligt och exponerat. Men med OSX känns det lugnt. Har själv haft en burk stående enligt det sätt korner beskriver under ett par år. Gav mig aldrig något problem.

Med fildelning aktiverat kommer man åt hela datorn, om jag minns rätt.

Det är enbart användare med lösen som kommer åt din burk. Har du root-användare aktiverad ska det vara ett avancerat lösenord så är man rimligt säker.

Med extra-programvara kan man öppna datorn för anonyma ftp-användare men det verkar inte vara det som är intressant för dig.

1
Bevaka tråden