Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur sätter man upp en Jabber-server?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-11-30 12:14

Är det en avancerad operation? Vilka krav ställer det på hårdvaran? Vilka krav ställer det på infrastrukturen? Är det dyrt?

Hittar väldigt lite info om det på svenska.

Tiger Server innehåller en jabberserver. Om du inte har Tiger Server finns olika open source-varianter, jmf http://www.jabber.org/software/servers.shtml

Den jabberserver byggd på open source som jag hört mest goda ord om är ejabberd, som även finns listad på länken i Pegges inlägg.

Själv använder jag Google Apps for Your Domain. Denna jabberlösning körs på Googles servrar och kräver att man även riktar om domänens e-post till deras Gmail-lösning (som också kan användas med dess inbyggda jabberklient). Ska du sätta upp servern för ett företag kanske inte denna lösning är så uppskattad.

ejabberd är relativ enkel att sätta upp, men är ju inte direkt klick-klick-klick-klar, utan får vara beredd på att läsa lite dokumentation och pilla med textfiler.

(ejabberd är förövrigt skriven i Erlang, ett intressant språk/platform som började sitt liv hos svenska Ericsson där målet bla var att kunna operera telekom switcher med löjligt hög uptime...)

Ursprungligen av Baron:

Är det en avancerad operation? Vilka krav ställer det på hårdvaran? Vilka krav ställer det på infrastrukturen? Är det dyrt?

Hittar väldigt lite info om det på svenska.

Om det är till jobbet ni ska ha det så bör det ju bara vara att ställa in vilken domän den ska serva och sedan slå på. För ni kör väl redan Tiger server med användarna i Open Directory om jag inte missförstått saken.

Edit: Man kan nog behöva lägga till jabberdomänen i dns.

Senast redigerat 2006-11-30 16:32
  • Medlem
  • 2006-11-30 17:10

Jag vet inte om det är Tiger i burken, den är ganska gammal. Men det är ju en mindre fråga. Vi har en XServe som på nåt sätt är kopplad mot ett AD. Men det där är långt över vad jag begriper...

1
Bevaka tråden