Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

loopar sstartar direkt i ableton 5... - fel...

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nyköping
  • 2006-08-03 16:09

gick in i natt och råkade göra lite ändringar i ableton. och numera startat mina loopar direkt när man trycker på dem istället för att komma in snyggt. jag hittar inte i manualen hur man skall göra för att kunna ändra tillbaka och då jag inte minns vad jag egentligen gjorde blir det hela lite komplicerat...

någon som vet och kan hjälpa mig?

  • Medlem
  • Skövde
  • 2006-08-03 16:24

Launch-mode ska vara trigger och kvantisering global. Kan hända att du får ställa in detta på clippen också. Synd att liknande diskussioner inte verkar funka för jag har haft precis samma problem.

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-08-03 18:16

Högst upp (till höger om play-knappen mm) ställer du till 1 Bar. Eller vad du nu hade förut.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2006-08-03 19:05

odlarn - den är på 1 bar. och det clase föreslog ville heller ine funka.. skall testa och starta om ableton ialla fall.. får se vad som händer.

känns lite väl dumt att fråga på abletons forum då det känns mer som det är elitister där

Om du inte ställt in looparnas triggning på "default" så bör du nog göra det också. Annars kan du ändra allt vad du vill i rutan i överkant utan att det händer något. (Ja, delvis samma som Clase skrev, men det skadar kanske inte att vara tydlig?)

Det finns en inställning i preferences också där du kan välja vad clips skapas som.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2006-08-03 21:50

det var i preferences jag gjorde inställningarna. och det löste sig visst efter jag startade om programmet... men det tog ett tag att uppfatta av någon andledning... men just nu snurrar bara monomachine i mitt huvud... har svårt att fokusera på annat. knappt ätit heller då spänningen är så stor

1
Bevaka tråden