Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Migrera från Cubase SE (PC) till Logic Express (Mac)

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Eftersom det börjar dra sig mot en Macbook har jag lite funderingar kring val av sequencer. Reason funkar ju utmärkt på Intelmacen, så där har jag inga bekymmer. Frågan är om Garageband är tillräckligt bra för mina behov vad gäller inspelning av akustiska källor. Jag har ju en Cubase SE-licens, men den är ju inte skriven för Intelmac. Så då har jag börjat fundera på Logic Express, vilket med studentrabatt är i samma prisklass som Cubase SE.

Vad skiljer mellan dessa två program i fråga om prestanda/features/möjligheter? Cubase SE har ett ganska begränsat urval pluggar man får med, men jag har lärt mig använda dessa och gillar dem. Finns det fler pluggar i LE? Hur ser mjukissyntharna ut i LE? De som medföljer Cubase SE är ju ett skämt, men till PC finns ju mängder av bra och gratis mjukissynthar. Finns det bra gratis mjukisar även till Mac?

Tacksam för input från någon med erfarenhet!

/Dalle

Nu har jag inte kört Logic sen dom dumoade Win-versionen, men jag tycker Logic Express verkar snäppet över Cubase SE. Är väl snarast jämförbart med Cubase SL skulle jag tro. Och det är väl en del synthar med iaf?

Ja, snarare SL. Kör LE och saknar just inget, plugins finns det gott som är klart användbara.

http://www.apple.com/logicexpress/comparison.html

Ahh, ok. Låter ju bra, för då byter jag mig alltså ett snäpp upp. Lite läskigt att byta i från ett gränssnitt jag använt sedan 1990 bara.. Desvärre blir jag nog tvungen att köra Garageband ett tag i början då min redan ansträngda ekonomi inte tillåter samtidigt inköp av både Logic och Macbook.

Varför inte 1) antingen vänta på att Steinberg släpper Cubase som Universal Binary, eller 2) köra Cubase i Windows på Macbooken (eller annan virtualiseringslösning) tills UB-versionen kommer.

Jag tycker det verkar dumt att byta sequencer bara för att den ännu inte kommit i intelversion, speciellt inte om du använt det såpass länge. Många som använder Cubase tycker att Logic är ologiskt och vice versa. Ta åtminstone chansen och testa innan du väljer det alternativet iallafall.

Ursprungligen av false messiah:

Varför inte 1) antingen vänta på att Steinberg släpper Cubase som Universal Binary, eller 2) köra Cubase i Windows på Macbooken (eller annan virtualiseringslösning) tills UB-versionen kommer.

Jag tycker det verkar dumt att byta sequencer bara för att den ännu inte kommit i intelversion, speciellt inte om du använt det såpass länge. Många som använder Cubase tycker att Logic är ologiskt och vice versa. Ta åtminstone chansen och testa innan du väljer det alternativet iallafall.

Därför att jag kör SE 2 och inte SE 3 som är den senaste versionen. Är tveksam till att min version kommer släppas som universal binary. Och jag har ingen lust att köra Windows på laptopen, vill inte hålla på att strula med något som måste fungera 100% medan jag pluggar. Min stationära PC kommer ju finnas här i Sverige tills dess jag kommer hem igen.

Är det inte senaste versionen så kommer den med största säkerhet inte släppas som UB. Och på Steinberg låter det lite som om det är en ny version som kommer komma som UB.

Men det låter som det finns praktiska skäl till att byta sequencer, jag mest att du förmodligen vill undvika ett programbyte och sedan se Steinberg släppa den portade versionen månaden efteråt.

http://www.apple.com/logicexpress/trial/
du kan ju alltid ladda hem den och känna dig för, räcker i 30 dar.

1
Bevaka tråden