Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPod-leverans

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Är det någon som har beställt en iPod och fått pålitligt besked om när den kan tänkas komma? AppleStore har de senaste två veckorna bestämt hävdat att det tar 20 dagar. På något sätt tror jag inte riktigt på det... Någon?

Idag fick jag en bekräftelse på att jag har beställt en iPod.. Det tog bara Apple 13 dagar att bekräfta det.. Stämmer 20 dagar så kommer den snart
Väntan är olidlig...

Macoteket har flyttat fram leveransen en vecka. (till 17/12...typ)

17 days to go......

Anders
(som lääängtar...)

Citat:

Skapades ursprungligen av: Anders Ingelstam:
Macoteket har flyttat fram leveransen en vecka. (till 17/12...typ)

Darn! då blir det ingen iPod för Pegges i år.

Jag har inte beställt från Applestore tidigare och undrar ett par små saker (ang iPod beställningen):
• När man får mailet med bekräftelsen är det då "tiden/dagar" börjar räkna ner? I normala fall kanske man skall tillägga, med tanke på att det stått 20 dagar nu en väldans lång tid...
• Om man betalar med kontokort och pengarna dras från kontot, börjar det närma sig leverans då? Eller kan Apple ligga och trycka på pengarna tills de behagar leverera.

Läs veckans Ny Teknik, där kommer något som är billigare och måhända bättre än iPod.

  • Oregistrerad
  • 2001-11-30 08:50

Ny Teknik

Archnos Jukebox

Tja, lika stor som den gamla Archos, fast inspelning e ju cool. Långsam USB överföring.

Nej, jag tar hellre en iPod.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Pegges:
Är det någon som har beställt en iPod och fått pålitligt besked om när den kan tänkas komma? AppleStore har de senaste två veckorna bestämt hävdat att det tar 20 dagar. På något sätt tror jag inte riktigt på det... Någon?

Räknar med att ha min på måndag eller tisdag!

Citat:

Skapades ursprungligen av: Magnus Krantz:
Räknar med att ha min på måndag eller tisdag!

Magnus, Magnus!! Var har du beställd den ifrån?

Citat:

Skapades ursprungligen av: Pegges:
Magnus, Magnus!! Var har du beställd den ifrån?

Jag har mina källor...

Citat:

Skapades ursprungligen av: Magnus Krantz:
Jag har mina källor...

Hmmm...

Citat:

Skapades ursprungligen av: Pegges:
Hmmm...

Nytt leveransdatum till mig är nu onsdag, men den har legat på Apple i Kista åtminstone sedan i fredags...

Apple har sagt att de engelska iPodarna ska skeppas denna vecka för leverans nästa, samt att de svenska ska skickas nästa vecka för leverans näst-nästa...

Citat:

Skapades ursprungligen av: Magnus Krantz:
Apple har sagt att de engelska iPodarna ska skeppas denna vecka för leverans nästa, samt att de svenska ska skickas nästa vecka för leverans näst-nästa...

Jag har inte sett att Apple har sagt någonting om iPod (Apple Store hade inga svar) - är dessa hemliga engelska iPod som ligger i Kista och väntar till för hemlig distribution till väl utvalda kunder i väntan på att den ´riktiga´ distributionen segar igång? Kort sagt, går det att få tag på en iPod i Sverige under den här veckan??

Citat:

Skapades ursprungligen av: Pegges:
Jag har inte sett att Apple har sagt någonting om iPod (Apple Store hade inga svar) - är dessa hemliga engelska iPod som ligger i Kista och väntar till för hemlig distribution till väl utvalda kunder i väntan på att den ´riktiga´ distributionen segar igång? Kort sagt, går det att få tag på en iPod i Sverige under den här veckan??

Det är vad vår inköpsavdelning sa till oss om leverans, och de i sin tur har fått uppgifterna från Apple.
Själv fick jag min iPod idag, och är mycket nöjd!

  • Oregistrerad
  • 2001-12-04 23:46

Jag köpte min i fredags i en affär i Tyskland Mäkta trevlig bekantskap! Hårddisken duger verkligen när det kommer till större överföringar. Jag hörde från den tyska försäljaren dock att man INTE får formatera dess HD eftersom att det ligger ett litet operativssystem på det som man då tar bort, det fanns dock en installation på apples hemsida som fixade detta men pågrund av för många buggar togs den bort... Hursomhelst, akta er för det. En sak till som jag INTE gillar, det står 20 minuter skakminne (då undrar man vem som sitter och skakar i 20 minuter...) men mitt höll bara i 3 sekunder när jag provade... Det kan dock bero på att jag inte spelat igenom låten innan men det tycket jag inte ska göra någon skillnad...

<hoppar på stolen> OK, är det nu någon som kan säga ett namn och ge ett telefonnummer till en person/firma som är villig att sälja en iPod till mig denna vecka eller under helgen?? </sätter sig ner igen>.

Jag kan skicka en... världsomfattande garanti är bra.

Jon (eller nån annan som har den), är iPod:en så bra som det verkar?

Anders

Bättre!

Svårt att missnöjd med köpet...

Exakt vad jag ville höra! Tack!

Anders

  • Oregistrerad
  • 2001-12-05 11:09

Den är verkligen ett skryt objekt i skolan Sedan anser alla att den har jätte bra ljud busenkelt system är ruggit snabb på överföring.

Det finns dock nackdelar, som jag sa tidigare dåligt skakminne men även när man valt en låt den ska spela så tar det kanske två sekunder innan den börjar spela (den laddar in den i minnet troligen) och om man hoppar framåt i låtarna så stannar den till ytterligare någon sekund var femte låt

Citat:

Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson:
Jag kan skicka en... världsomfattande garanti är bra.

Har den verkligen världsomfattande garanti? Garantitiden i USA är ju bara 90 dagar, i Sverige i praktiken 2 år enligt konsumentköplagen. Men för att få den svenska garantin krävs ju att den köps i Sverige...?

  • Medlem
  • 2001-12-05 17:47

är alltså skakminnet så dåligt? gå det inte att med den i fickan utan att den hoppar?
på min gamla sony md så är det minsann 50 sekunders skakminne - har aldrig lyckats få den att hoppa.
om det inte fungerar tillfredställande så funderar jag helt klart på att behålla min gamla MD.

/majk

  • Oregistrerad
  • 2001-12-05 17:52

Dåligt skakminne, självklart, det är ju en hårddisk och hårddiskar bör inte flyttas när de är igång!

och den är nog ganska dyr att byta när den kraschat.

Errr... så dåligt skakminne tycker jag inte den har. Hoppar aldrig. Testa resetta?

  • Oregistrerad
  • 2001-12-05 19:32

Reseta? Hur?

En sak till, om man bara har den i fickan så är det ok men om man sitter och knackar lite på den med nageln så hoppar den efter några sekunder

Citat:

Skapades ursprungligen av: Zaphod:
Reseta? Hur?

En sak till, om man bara har den i fickan så är det ok men om man sitter och knackar lite på den med nageln så hoppar den efter några sekunder

Lite teknisk info: http://www.info.apple.com/usen/ipod/

Jag har aldrig fått den att skaka, har både gått och cyklat med den i fickan.

Saffran: Dåligt skakminne, självklart, det är ju en hårddisk och hårddiskar bör inte flyttas när de är igång!

Nu skämtar du väl ändå? För du kan väl inte på allvar mena det?

  • Oregistrerad
  • 2001-12-06 00:30
Citat:

Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Nu skämtar du väl ändå? För du kan väl inte på allvar mena det?[/B]

iPoden ska enligt Apple ha skakminne på upp till 20 minuter. Det betyder nog att den har ett antal MB RAM-minne som den läser in låten som ska spelas på och sedan spelas låten därifrån. Det betyder att hårddisken inte behöver spinna då man spelar låten vilket ger lägre strömförbrukning och skydd mot skakningar.

Det låter skumt att du kan få den att hoppa alls tycker jag... När låten väl är i RAM-minnet (vilket inte borde ta många sekunder) borde det gå att skaka iPoden ganska rejält utan att låten ska hoppa.

Bevaka tråden