Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur importera vektorgrafik i Word?

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2007-02-01 11:55

Jag har ett "amatörproblem" där jag skulle vara mycket tacksam för tips:

Jag har vektorfiler (kartor) i Illustrator som jag vill ha in i ett Word-dokument. Problemet är att Word tydligen gör om allting till pixelgrafik vid importen. (Har testat att importera .eps och .pdf med samma resultat.) Resultatet blir halvdåligt både på skärm och vid utskrift. Om jag sparar som .png från Illustrator så blir det bättre men det är fortfarande pixelgrafik...

Idealet hade varit att få in vektorfilerna direkt i Word och att man sedan kan förstora, förminska, printa ut etc med full kvalitet från Word.

Någon som har tips på hur jag ska göra. (Jag är inget proffs på detta som ni märker...)

  • Medlem
  • 2007-02-01 14:00

Du ska använda .wmf
Exportera från Illustrator till wmf.

Lycka till.

Ursprungligen av Dega:

Du ska använda .wmf
Exportera från Illustrator till wmf.

Lycka till.

Illustrator gör usla WMF-konverteringar om man inte känner till knepet för att motverka det: Skala upp minst 1000% innan du exporterar!
Illustrator gör någon slags autotrace:ning av en pixelmotsvarighet till grafiken istället för att göra en riktig beräkning. Frågan man Adobe har de ingen aning.

Enda sättet att konvertera helt rätt är med CorelDraw eller Illustrator 4/Windows. Den senare gör jobbet riktigt bra. Problemet är att programmet är 16-bitars och helst vill rulla i Win 3.1. Fram med disketterna!

  • Medlem
  • 2007-02-01 16:18

Tack för era råd så långt. Har nu provat att exportera från Illustrator 11 i .wmf-format, både i skala 100% och 1200%. Tyvärr så verkar det ändå bli pixelfiler av det i Word (2004). När jag skalar upp på skärmen och när man printar så blir det dålig kvalitet.

Bara för skojs skull testade jag att göra samma i Pages. Inga problem där, där blir filen kvar i vektorgrafik och det blir perfekt kvalitet vid utskrift och på skärmen vid uppskalning.

Några andra tips?

(Som kuriosa: 1986 gjorde jag i princip samma sak med MacDraw-vektorfiler (tror jag) i MacWrite. Detta funkade perfekt...)

Ursprungligen av Dega:

Du ska använda .wmf
Exportera från Illustrator till wmf.

Lycka till.

WMF??? Det ruttna formatet är ju överspelat sedan många år. Microsoft själva bytte det ju mot det bättre EMF redan på 90-talet.

På den tiden jag använde MS Word gick det jättebra att klistra in PICT. Så det går inte längre? Då är det väl bara att byta till ett bättre program, tycker jag. Ett program som inte klarar vektorbilder är ju inget att ha.

  • Oregistrerad
  • 2007-02-01 17:06

Word gör ju om ALLT till bitmap då word inte hanterar vektor. Förslaget, om du vill ha bra kvalité är att göra om det till exempelvis .png. med bra upplösning (2000+ pixlar). Då ser det fint ut i word och blir bra vid utskrifter och konvertering till pdf bland annat.

EPS brukar väl funka fin fint?

  • Medlem
  • 2007-02-01 21:58
Ursprungligen av Merovech:

EPS brukar väl funka fin fint?

Bara om man skriver ut på en PostScript-skrivare och inte använder för moderna finesser i EPS:en, som transparens och sånt. Jag brukar alltid exportera mina EPS:er som version 8 om de ska användas i ett Word-dokument.

Men det ser ut som apa på skärmen. Det ser lite bättre ut på skärmen om man importerar den med Word/PC.

Jag har dock för mej att jag lyckades skapa bra wmf-filer med Illustrator CS/Windows. Eller så var det emf - kommer inte ihåg så noga och har ingen lust att göra om det...

Om man inte har PostScript-skrivare kan man skriva ut som PDF för att sedan skriva ut på papper.

Dessutom: Jag kommer ihåg att min fru monterade in FreeHand 5-illustrationer i Word 6 (?) på Win95 i tidernas begynnelse. Dubbelklickade man på den monterade illustrationen öppnades FreeHand. Smidigt och något som inte gick i macversionen vare sig då eller senare.

  • Medlem
  • 2007-02-04 22:44
Ursprungligen av johan_tanying:

Om man inte har PostScript-skrivare kan man skriva ut som PDF för att sedan skriva ut på papper.

Fast det där funkar bara om du skriver ut som PDF genom Adobes PFD-skrivar (som fås med fullversionen av Acrobat). Skriver du ut som PDF genom MacOSX inbyggda PDF-ning får du den sunkiga förhandsversionen av EPS-en.

Edit: tar tillbaka det där... det funkar om man sparar som PostScript-fil från Skriv ut-dialogrutan, och sedan öppnar PostScript-filen med Förhandsvisning.

Senast redigerat 2007-02-04 23:05
  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2007-02-01 23:14

Det du ska använda dig av är emf (extended meta file) om du vill ha in objektgrafik i MS Ord. Illustrator exporterar dem fint med bibehållna ankarpunkter och beziérkurvor.

Det gamla wmf klarar, såvitt jag vet, inte av annat än vektorer vilket gör att det blir vansinnigt mycket ankarpunkter med raka streck mellan.

Vektorer = raka streck
Objektgrafik = beziérkurvor

  • Medlem
  • 2007-02-04 23:00
Ursprungligen av Kalle W:

Det du ska använda dig av är emf (extended meta file) om du vill ha in objektgrafik i MS Ord. Illustrator exporterar dem fint med bibehållna ankarpunkter och beziérkurvor.

Det gamla wmf klarar, såvitt jag vet, inte av annat än vektorer vilket gör att det blir vansinnigt mycket ankarpunkter med raka streck mellan.

Fast det "festliga" är att om man infogar en emf-fil i ett dokument med Word/Mac, så gör Word om det till ett wmf-objekt (tror jag). Det blir iallafall många ankarpunkter med raka streck mellan, istället för ankarpunkter och kurvor.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-02-02 19:21

Kalle W , jag håller inte med. Även krökta linjer är (kan vara) vektorgrafik (inte vektorer märkväl).

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vektorgrafik

http://sv.wikipedia.org/wiki/Objektgrafik

Vektorgrafik är enbart räta linjer. Det har mer blivit ett begrepp som följt med även fast man egentligen pratar om beziergrafik. Så jag håller med Kalle W.
/ Chris @ http://www.oesterreich.se

Ursprungligen av Gunnar B:

Kalle W , jag håller inte med. Även krökta linjer är (kan vara) vektorgrafik (inte vektorer märkväl).

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vektorgrafik

http://sv.wikipedia.org/wiki/Objektgrafik

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-05 00:51

Kan inte word förbjudas så vi slippes dessa onödiga problem eller kan någon av MS 1000000 anställda göra sitt jobb. Word är katastrof från början till slut.

Snarare förbjuda att göra _layout_ i Word...

  • Medlem
  • 2007-02-05 10:28

Tack för er hjälp, uppenbarligen funkar vektorgrafik inte alls bra med Word. I det här fallet kunde jag inte byta så det slutade med att jag använde png-filer som gav ett halvbra resultat (fortfarande pixelgrafik dock...).

Kan man välja från början så är Pages eller InDesign ett bättre val...

Ursprungligen av wolf:

Tack för er hjälp, uppenbarligen funkar vektorgrafik inte alls bra med Word. I det här fallet kunde jag inte byta så det slutade med att jag använde png-filer som gav ett halvbra resultat (fortfarande pixelgrafik dock...).

Kan man välja från början så är Pages eller InDesign ett bättre val...

Lustigt inställning du har.
Det fungerar utmärkt om du följer rekommendationerna i den här tråden. Det är många byråer som gör malldokument med vektorgrafik (WMF) och levererar till sina kunder. Jag har själv gjort tonvis med mallar åt bilfabriken på Hisingen med WMF som vektorgrafik och har fungerat bättre än många tycktes tro.

  • Medlem
  • 2007-02-06 14:35
Ursprungligen av Johan Gunverth:

Lustigt inställning du har.
Det fungerar utmärkt om du följer rekommendationerna i den här tråden. Det är många byråer som gör malldokument med vektorgrafik (WMF) och levererar till sina kunder. Jag har själv gjort tonvis med mallar åt bilfabriken på Hisingen med WMF som vektorgrafik och har fungerat bättre än många tycktes tro.

Om jag nu ställer en fråga så är det självklart att jag provar de tips jag får...

Men med mina programversioner och dokument funkade det inte bra med wmf - inte ens med 1000% uppskalning. Som jag skrev i frågan så handlade det i mitt fall om specifika vektorgrafikdokument som redan fanns. Det är möjligt att det funkar bättre om man gör grafiken själv från scratch, vad vet jag...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-05 10:54
Ursprungligen av johan_tanying:

Snarare förbjuda att göra _layout_ i Word...

Håller med, det finns bra saker med Word, men i det stora hela så finns det få program som ger huvudvärk, men word är ett av dom.

Jag skulle klistra in vektorgrafiken i ett högupplöst photoshop rgb dokument, och spara som jpg. Det blir tunga dokument med tunga bilder i, men det ser bra ut. Jag tror man får leva med att det blir pixelgrafik om det ska se schysst ut.

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2008-12-18 11:50
Ursprungligen av mangepetersson:

Jag skulle klistra in vektorgrafiken i ett högupplöst photoshop rgb dokument, och spara som jpg. Det blir tunga dokument med tunga bilder i, men det ser bra ut. Jag tror man får leva med att det blir pixelgrafik om det ska se schysst ut.

Väcker liv i tråden igen,
när jag gör som du säger får jag bara ett kryss över bilden i word. Klarar inte word högupplösta bilder?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-02-20 13:00

Intressant tråd! Alla kunder använder ju word så det här har jag brottats med ofta.
Om man i en wordmall vill ha ett sidhuvud på första sidan och ett annat på följandesidor - hur löser man det?

Ursprungligen av freddan:

Intressant tråd! Alla kunder använder ju word så det här har jag brottats med ofta.
Om man i en wordmall vill ha ett sidhuvud på första sidan och ett annat på följandesidor - hur löser man det?

Avsnittsbrytning

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-02-20 16:57
Ursprungligen av freddan:

Intressant tråd! Alla kunder använder ju word så det här har jag brottats med ofta.
Om man i en wordmall vill ha ett sidhuvud på första sidan och ett annat på följandesidor - hur löser man det?

Page Setup-> Layout->First page different

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-02-20 17:27

Tack Gunnar!

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-02-20 17:29

Jag exporterade till .emf från Illustrator och det funkade inte. .wmf funkar någorlunda. Det verkar inte finnas en för alla fungerande metod.

Alla använder word, alla använder Adobe Reader. Kör PDF istället från början om du ska publicera ditt material!

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2008-12-19 10:26
Ursprungligen av Felix.Thalen:

Alla använder word, alla använder Adobe Reader. Kör PDF istället från början om du ska publicera ditt material!

Mmm men nu är jag inte riktigt i position att ändra rutiner på ett stort företag. Word is the shit.
Har försökt klistra in logo samt adressrad som eps, PDF, högupplöst bmp, WMF, EMF, JPG (högupplösta JPG visas bara med ett kryss).
Ser bra ut hos mig men inte på PC-sidan

älskar word!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-19 12:56

Har du provat menyvalet "infoga bild" (Det heter något sånt) Då ska den i alla fall ta in JPEG eller WMF.

För EPS så måste man särskilt installera det importfiltret, det görs inte by default.

Janne

Bevaka tråden