Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ftp-åtkomst

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Är helt novis på området, men har iaf lyckats upprätta en ftp-förbindelse till min dator (e-mac Mac OS 10.3.9) som är åtkomlig från internet. Har skapat ett gästkonto på datorn och gjort inställningar i min router för "virtual server" och det funkar ju, problemet är bara att man kommer in i roten och ser hela katalogstrukturen. Hur styr jag det? Rättigheter är visserligen bara satta på gästens användarmapp och underliggande, men hela den övriga strukturen blir ju synlig. Första gången jag anslöt via en ftp-klient (Fetch) kom jag in i gästens användarmapp, men märkte att det gick att komma åt resten av katalogstrukturen genom att "backa" och välja överliggande mapp. Nästa gång jag anslöt kom jag direkt till roten. Man skulle ju kanske kunna lägga gästens användarmapp i en överliggande mapp med rättigheterna satta till ingen åtkomst, men hur gör jag för att man ska hamna där när man ansluter och inte i roten?
Tacksam för svar och hoppas jag lyckats förklara problemet någorlunda seriöst...

GH

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-06 22:34

Jag rekommenderar PureFTPd. Du får allt du behöver och även möjligheten att köra ssl/tls osv.

Google is your friend.

1
Bevaka tråden