Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Automatiskt komprimera film på server, med bevakade mappar.

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-04-16 10:22

Sitter och funderar på hur jag ska lösa detta problem.
Jag har en server som studenterna ska lämna ladda upp sina färdiga filmer till, i DV format.
Det är sedan tänkt att servern komprimerar filmerna till H.264, och att den helst bara gör det på natten..
Nåväl, fick ihop det på min lokala arbetsstation med hjälp att Applescript och mappkomandon.
Ett script som bevakar en mapp, tar filer som kommer dit och öppnar dom med en Compressor Droplet, sen ett script som lägger dom färdiga filmerna på rätt ställe.

Men efter att ha fixat det på servern visar det sig att för att mappkommandon ska fungera så måste man vara inloggad, troligen är det samma sak med Compressor.

Så frågan är går det att lösa utan att jag är inloggad på server och därigenom pajar en del säkerhet. Eller måste helt byta inrikting mot Shellscriptning?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-04-16 17:44

lättast skulle nog vara om du rör dig mot shellscript och crontab/launchd, framförallt eftersom du vill att den bara skall göra om filerna till h.264 under natten.

det finns ju dock inget som säger att du måste ge upp applescripten, det enda du behöver är ett litet wrapper script som kallar applescriptet (inte ens det eg, men det blir mindre gojja i crontab) och sen en rad i crontab som kör det hela klockan 3 på morgonen eller vad som du nu känner för.

(entity@ran ~): man -f osascript 
osascript(1)             - execute AppleScripts and other OSA language scripts
  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-04-18 13:13

Ett cronscript är nog rätt väg att gå för att starta igång det, men.
Det går inte att köra Applescript när man inte är inloggad, inte heller går dett att starta Compressor Droplets utan att vara inloggad. Så tyvärr måste jag nog göra någon slags lösning så att den loggar in som en lokal användare, eller om jag låter den vara inloggad hela tiden.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-04-18 13:28

Måste du vara inloggad via GUI för att det skall fungera? eller räcker det med att vara inloggad via SSH motsv.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-04-18 13:57

Inloggad via GUI. Har provat med bara SSH men då får jag ett fett felmeddelande om att WIndowsServer inte vill vara med och leka.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-04-20 10:52

Jo kollade in den. Det står på hemsidan att den klarar watch folder, så jag laddade hem en Trial av båda programmen.
Och hittar INGET om det i programmen, i manualen står det att den ska klara det men det är så luddigt och dom nämner saker som inte finns i interfacet.
Ren fustration var det.

  • Medlem
  • Solna
  • 2007-04-20 17:34

Episode har inte stöd för watch foldrar. Episode Engine har det och är en "serverbaserad" lösning för automatiserad encoding och kan mycket väl vara precis det du behöver. Helt Mac OS X baserat och bygger på Episode. Dessa släpps också i nya versioner med mycket heta grejer, troligen under nästa vecka. Dom har demats på NAB under veckan.

Läs om Episode och Episode Engine på www.flip4mac.com & www.telestream.net

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-04-21 15:30

Ska testa att ladda hem Trial på den på Måndag. Men man kan ju tycka att Compressor borde ha något liknande. Dåligt av Apple.

Bör nämnas att Episode pro (Compression Master) utvecklades mot den såkallade enterprise marknaden från början (typ TV-stationer etc). Bland annat 3 har (använder?) compression engine för alla deras videotjänster.

Programsviten är inte lika enkel att komma igång med, men det är det programmet på marknaden där du har mest val för att koda film till ett flertal olika leveransformat.

Jag vet att Albert och co på Telestream jobbar hela tiden för att förbättra gränssnittet och dom är mycket duktiga på ta in feedback.

1
Bevaka tråden