Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook och stationär PC dela på Comhem-uppkoppling

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Höganäs
  • 2007-05-14 15:52

Jag har en stationär PC och en Macbook som vill dela på internetuppkopplingen. Pc-n kör via kabel och macen trådlöst. När båda är inkopplade så funkar internet på macen klockrent, men väldigt instabilt på PC-n. Ibland går det inte alls på Pc-n.

Har jag missat någon inställning eller är routern kass? Det är en D-link.
Kanske rent av en inställning i Windows på pc-n som jag missat? Kör XP med SP2.
Nätverket mellan macen och pc-n funkar bra alltid, men det är just internet som strular på pc-n. Det märkliga är att det funkar ibland.

Arimos

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-05-14 15:55

Mer information behövs. Hur har du ställt in respektive datorn nätverk? Hur är routern inställd. Om det finns flera olika abb hos Comhem - vilket variant har du?

Har du möjlighet att låna en router av någon annan och jämföra?

Jag har sett några D-Link-routrar pajja, så jag skulle inte ta det för helt otroligt att den kan vara boven. Om du testar med en annan router så får du veta om D-Linken är problemet eller inte.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2007-05-15 10:50

Jag ska prova med en annan router och se om det är den som är problemet.
Är inte så tekniskt kunnig på det här med nätverk så jag har bara loggat in på routern och kört wizard med standardinställningarna.
På windowsdatorn har jag inte gjort några inställningar förutom de jag gjorde när jag körde med enbart modemet.
Det lustiga är att det funkar perfekt på vissa sidor men när tjejen vill in på hotmail och tradera (som exempel) så går det inte. Som sagt, ska testa med en ny router.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-05-15 13:01
Ursprungligen av Arimos:

Är inte så tekniskt kunnig på det här med nätverk så jag har bara loggat in på routern och kört wizard med standardinställningarna.

Som är vadå? Vi är (än så länge) inga tankeläsare , så vi behöver lite mer kött på benen. Vi vill ju tro att du kör med DHCP-tilldelad IP-adress från Comhem, men det skulle vara bra att kunna få det svart på vitt. Även andra inställningar som wizarden kom fram till. Den är väl oftast felfri i sina antaganden, men överbevisa oss...

Ursprungligen av Arimos:

På windowsdatorn har jag inte gjort några inställningar förutom de jag gjorde när jag körde med enbart modemet.

Och vilka är det? Troligtvis så körde du redan då med DHCP-tilldelad IP-adress och gör det även nu (efter att routern kom), men låt oss bli tvärsäkra på det.

Ursprungligen av Arimos:

Det lustiga är att det funkar perfekt på vissa sidor men när tjejen vill in på hotmail och tradera (som exempel) så går det inte.

Hur ser ni att det inte fungerar? Vad får ni för felmeddelande? Skärmdump, kanske?

Ursprungligen av Arimos:

Som sagt, ska testa med en ny router.

Som du säger så känner du dig lite osäker på det tekniska planet. Om du har en lite mer bevandrad kompis så kan ni också undersöka om routern har den senaste firmware (programvara som körs inne i själva routern) för just din D-Link. Bara som ett komplement till att testa en annan router.

1
Bevaka tråden