Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ipodvänlig musikanläggning

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, jag börjar tröttna på min tio år gamla NAD-stapel (stereo/DVD/tuner/stärkare) och vill köpa något modernare och framför allt smidigare (både till funktion och storlek). Jag vill dessutom en gång för alla förpassa mina dammiga CD-skivor till en garderob etc. Att behöva sätta på TVn för att få en ”bildskärm” till ett Media Center etc eller använda datorskärmen som kontroll för att spela lite musik är inget för mig. Har efter lite sökande hittat lite olika lösningar (finns det fler???):

1. Strömma från datorn med Sonos (eller möjligtvis SoundBridge etc.)
2. En minianläggning med iPod-ingång och dedicerat iPod-gränssnitt och ha ”all” musik på en 80 GB iPod som man synkar lite då och då med datorn.

Modell två tilltalar mig mest (klarar även DVD!) och jag undrar därför om någon möjligtvis har provat Denon S-101 eller Yamaha PianoCraft E810?

Alla testare verkar överens om systemens förträfflighet vad gäller ljud etc men ingen skriver om iPod-gränssnittet (om det är smidigt etc).

Någon som möjligtvis känner till fler liknande system (dvs fullfjädrade men små CD/DVD anläggningar med iPodingång/gränssnitt)?

Tack!

Anders

PS Jag lutar åt Yamahan DS.

  • Oregistrerad
  • 2007-08-28 07:54

Jag tycker att alternativ 1 är det klockrena valet om man gillar att lyssna på webbradiokanaler. Då behöver man inte ens ha datorn på.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-02 18:06

Har nyss köpt Yamahan och iPod-anslutningen var det övervägande skälet till att det blev just den. Ljudet är klockrent, och den lilla dockan till iPoden (måste köpas separat) ser snygg ut i hyllan. Enligt manualen stöds bara iPod Click and Wheel, nano och mini, men med hjälp av adapteran som följer med när jag köpte min 30GB video är det inget problem.
Det finns två gränssnitt, antingen kör man via iPodens skärm (Simple mode) eller Yamahans egen display. Jag har inte testat det förra, men den lilla displayen på Yamahan gör det lite till en utmaning att göra alltför vidlyftiga navigeringar i iPodens menysystem. Man kan bläddra bland Playlists, Artists, Albums, Songs, Genres eller Composers och för mig har det mest varit aktuellt att köra med välkomponerade Playlists och då funkar det alldeles utmärkt. Jag tror inte jag skulle vilja ersätta min CD-samling med en välmatad iPod, men för att köra partymusik eller andra blanddiskar är det perfekt.

Tack för infon! Mycket värdefullt.

Jag var och tittade på Yamahan irl häromdagen (lät riktigt bra!) men såg samtidigt på Denons (japanska) hemsida att S-101/301 är uppdaterade. S-302 har numera WiFi/Ethernet och man kan strömma från Mac/Pc, DVDn kan skala upp vanlig DVD till HD mm, mm. Så nu blev jag i valet och kvalet igen.... Priset lär dock bli minst 3 ggr Yamahan när den väl kommer till Sverige.

Hur fungerar DVDn på Yamahan, bra bild å så?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-04 23:00

Har inte TV kvalitet tillräckligt för att bedöma DVD diton. Funkar bättre än vår förra DVDspelare (PS2)
Jag har för mig att jag såg en massa snack om OSD för iPoden förut men har aldrig fått till det. Denonen är säkert bättre men kostar som sagt liiiite mer...

1
Bevaka tråden