Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.4.10 innebär problem med Pro Tools?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har problem med PT på min Macbook (intel). Jag kör Mac os x 10.4.10, Digidesign säger att de inte testat 10.4.10 så de vet inte om det funkar med PT.

Problemen som blir är att knastrar i ljudet och vissa filer går inte ens att öppna..
PT känns allmänt ostabilt ihop med 10.4.10:

Min fråga är vad man bör göra i en denna situation?? Man tycker att det inte borde vara så stor skillnad på de olika uppgraderingarna..

Jag uppgraderar aldrig utan att först kolla upp så mina viktigaste applikationer fungerar med os'et. Jag har 10.4.7 och det funkar fint.

Upgrading är inte alltid bra, man kan trycka på cancel också när uppgraderingsrutan tittar fram.

Hoppas du får rätt på det.

Tack!

Har egentligen inta uppgraderat nåt, köpte datorn med 10.4.10 och eftersom jag är ganska grön på det här hade jag ingen tanke på att en sådan detalj kunde ha avgörande betydelse för vissa applikationer:tveksam:

Men jag har lärt mig en del genom dom här forumen!

Citat:

The only known issue at this time has to do with Pro Tools failure to launch in some cases due to improper pre-binding. See "Other Apple Software & Pro Tools Launch Failure" below for more information.

Det enda problemet med 10.4.10 verkar vara att vissa filer inte ens går att öppna enl digidesign. Jag har för mig att jag däremot läste om någon mer med knasterproblem...

Prova att ändra bufferstorleken PT, den kanske är för låg?

Digidesign kommer ju att släppa en uppgradering som klarar 10.4.10 så det är väl bara att hålla utkik efter den, den borde ju vara på gång.

Ja jag har ändrat buffer size, den måste alltid vara på högsta annars pallar den inte alls tyvärr.

Det låter bra att Digi lär vara på g med en upgradering, hoppas den kommer snart!:tveksam:

Citat:

Ja jag har ändrat buffer size, den måste alltid vara på högsta annars pallar den inte alls tyvärr.

Det låter ju otroligt märkligt!

Jag kör ju äldre både PT och OS X men har en PB G4 1,33GHz och inga problem med buffer på 128-256, endast om jag använder många spår och plugins får jag öka till 512.

Kan du inte maila digidesign och fråga?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-25 14:20

Kolla in DUC, det bör finnas trådar om detta där.

http://duc.digidesign.com/

Ursprungligen av David Lennartsson:

Det låter ju otroligt märkligt!

Jag kör ju äldre både PT och OS X men har en PB G4 1,33GHz och inga problem med buffer på 128-256, endast om jag använder många spår och plugins får jag öka till 512.

Kan du inte maila digidesign och fråga?

Vad märkligt att jag alltid måste köra på högsta även om jag bara kör ett spår uta pluggar!! Vad kan det vara? Datorn är ju sprillans ny och långt ifrån full med en massa grejer..

Jo, ja ska maila digi och fråga, tar bara så lång tid innan man får svar..

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-07-30 10:45

Pilla inte för mycket, 10.4.10 ger problem med det mesta. Själv kan jag bara starta i "säkert läge"! -Inget ljud alls! Ta det lungt någon vecka och kolla efter programuppdateringar.

Ursprungligen av nabben:

Pilla inte för mycket, 10.4.10 ger problem med det mesta. Själv kan jag bara starta i "säkert läge"! -Inget ljud alls! Ta det lungt någon vecka och kolla efter programuppdateringar.

Tråkigt att höra att det är på det viset.. Här köper man nya grejer och väntar sig naivt att allt ska funka! J-vligt trist faktiskt! Jag tycker att man har väntat på uppdateringar ett tag nu..

Förresten vilka uppdateringar är det man ska kolla efter??

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-07-30 15:48

Under Applemenyn: Programuppdateringar. Firmware, Security update, Javascript update.
Man kan också när man startar datorn, uppkopplad, hålla in startknappen till dess att datorn "tutar" och den vita lampan blinkar hysteriskt. Då ska det enligt uppgift laddas hem nya firmware från Apple. Startar man med skiftknappen nertryckt startar datorn i "säkert läge" då kanske man kan lista ut vilket tillägg som krånglar.
-Saknar gamla "Tilläggskontroll" och Conflict Catcher" från Mac OS 9. Då kunde man stänga av och sätta på tillägg efter tillägg tills krånglet slutade.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-07-30 17:06

Jag kan säga att jag fortfarande kör Pro Tools 7.1.1 och 10.4.9. Det är en kombination som är rätt så stabil faktiskt; mycket mer stabil än 7.3.x som kraschade jämt.

Du kan nedgradera med 10.4.8/9 kombo install som finns på apples hemsida nånstans.

Se om du kan få tag på skivor med en 4.9 version. Det är inte alltid det går att nedgradera utan en fysisk DVD el. CD skiva.
Apple borde inte skicka sprillans nya system när de har så många PT kunder.

J

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-08-21 00:03

Jag sitter med Macbook, PT 7.1.1 och OS X 10.4.10 och upplevde stora problem. Mitt PT startade inte ens. Jag löste detta på ett märkligt sätt egentligen. Flyttade Digidesignmappen från "Program" till en ny mapp som jag skapat på skrivbordet och vips så fungerade det klockrent. Nästan lite trolleri över det hela. Don't ask me how. Testa. Det kanske funkar för dig också?

Joye

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-08-24 10:25

Prebind script

Vilken version av PT har du? Som jag har förstått så är det bara PT 7.3.x som Digidesign släpper uppdateringar till, inte de tidigare versionerna. Vill man få dem att fungera får man vara beredd att trixa lite på egen hand.
Lyckligtvis finns det ju mkt kunskap på nätet, inte minst på Digidesigns hemsida och på deras användarforum DUC.
Själv har jag PT LE 7.1.1 på min Intel-MacBook (från juni -07). Det har fungerat bra med samtliga uppdateringar av OS X, kör nu med 10.4.10.
Något som jag dock alltid måste göra efter att ha installerat större uppdateringar är att köra ett "prebind" script som jag blev länkad till någonstans från Digidesigns hemsida. Annars startar inte PT LE alls.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-08-27 11:54

Intressant. Ska kolla upp det där med "prebind script". Jag hade samma problem att när jag laddade hem större uppdateringar för OS X så startade inte PT, men det mäkliga är att detta inte inträffar nu när PT ligger i en annan mapp på skrivbordet. Alltså nu startar det även då jag gjort stora uppdateringar. Jag håller på och forskar i vad det beror på. Ska maila Digidesign... Men hur som helst så är det intressant med "prebind scriptet". Vore ju skönt att ha PT i programmappen ändå...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-08-27 18:13

Extern disk

Något som jag förbisett är att man enl. Digidesign MÅSTE använda en extern disk till sina ljudfiler när man kör PT LE på MacBook. Annars verkar det som att systemet blir instabilt i största allmänhet.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-09-03 10:31

Firewire - 7200 rpm

Stämmer. När jag kontaktade Digidesign ang. detta så sa dom att det ultimata är att köra extern firewire-disk på 7200 rpm. Enligt dom var 5400 rpm inte ens att tänka på... Jag tog dom hur som helst på orden och skaffade mig en firewire-disk och visst! Nu är det stabilt som gatan. Vill man kunna spela in på den interna disken är det väl MacBook Pro som gäller. Känns dock som ett för högt prishopp tycker jag.... eller?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-09-04 23:11
Ursprungligen av Joye:

Stämmer. När jag kontaktade Digidesign ang. detta så sa dom att det ultimata är att köra extern firewire-disk på 7200 rpm. Enligt dom var 5400 rpm inte ens att tänka på... Jag tog dom hur som helst på orden och skaffade mig en firewire-disk och visst! Nu är det stabilt som gatan. Vill man kunna spela in på den interna disken är det väl MacBook Pro som gäller. Känns dock som ett för högt prishopp tycker jag.... eller?

Vilken hårddisk köpte du? Jag är precis i samma läge, kör PT LE på MacBook. Jag tycker det funkar hyffsat, men man är ju intresserad av den ev prestandaökningen man får av extern disk.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-09-08 23:36

Seagate

Ursprungligen av blouis:

Vilken hårddisk köpte du? Jag är precis i samma läge, kör PT LE på MacBook. Jag tycker det funkar hyffsat, men man är ju intresserad av den ev prestandaökningen man får av extern disk.

Jag köpte en lös SEAGATE 320GB S-ATA2 7200.10, 16MB cache:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=320709

Sen köpte jag till en extern hårddisklåda med firewire. Det var drygt ett år sedan jag skaffade den, men det verkade som det bästa alternativet just då. Jag hade svårt att hitta färdiga lösningar med firewire och om jag hittade någon så var den dyr. Nu finns det säkert bra lösningar betydligt billigare. T.ex:

Färdiga lösningar: http://www.komplett.se/k/kl.aspx?bn=10098

Externa hårddisklådor: http://www.komplett.se/k/kl.aspx?bn=10095

Lycka till!

/Joye

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-09-10 00:03

Jag har kört på min interna (förvisso inte apple original-samsung, utan senare inköpt och inmonterad samsung 160GB) 5400-varvsdisk när jag gjort enklare inspelningar på typ tre minuter och spelat upp fyra spår, sen mixat med effekter. Dock i lördags när jag spelade in en direkt tvåmix av en cambalikonsert ballade den ur mitt i ett stycke och klagade på för lite CPUkraft när den spelat in under 15 minuter.

Då med extern 7200-varvsdisk på FW!!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-09-10 10:53
Ursprungligen av JonesH:

Jag har kört på min interna (förvisso inte apple original-samsung, utan senare inköpt och inmonterad samsung 160GB) 5400-varvsdisk när jag gjort enklare inspelningar på typ tre minuter och spelat upp fyra spår, sen mixat med effekter. Dock i lördags när jag spelade in en direkt tvåmix av en cambalikonsert ballade den ur mitt i ett stycke och klagade på för lite CPUkraft när den spelat in under 15 minuter.

Då med extern 7200-varvsdisk på FW!!

Vad surt för dig. Tråkigt när det händer. Vilket ljudkort använder du? M-audio eller digidesign? Att datorn klagar på CPU kraften är oftast ett mjukvarufel som inträffar. Alltså inte att CPU:n faktiskt inte orkar. Det kan bero på uppdateringar man gjort i OS X mm. Macbooken har dessutom gott om krut även om du kör den enklaste modellen. Dock är det viktigt med ramminnet. Hur mycket minne har du?

Det finns också några hårdvarugrejer som kan orsaka detta felmeddelande. T.ex om man kör USB-ljudkort så ska det kopplas in på Macbookens främre port och inte den bakre närmast firewireporten. Det kan också vara läge att uppdatera ljudkortets firmware. Firmware för respektive kort finns på digidesigns eller m-audios hemsida.

Det bästa är nog att kopiera felmeddelandet som kommer upp (framförallt numret) och klistra in det i sökrutan på Digidesigns forum. Där finns massa bra ledtrådar till varför detta felmeddelande uppstår.

Detta var kanske ingen större hjälp, men det är lite som jag snappat upp på Digidesigns sida och som hjälpt mig tidigare. Hoppas det ordnar sig för dig och att du slipper mer problem.

/Joye

1
Bevaka tråden