Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ta bort sången?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag kan absolut ingenting om musik (eller jo jag kan lyssna på den) så jag behöver er hjälp. Jag vill ta en låt i det här fallet Säkert med "Allt som är ditt" och få bort sången och endast ha kvar musiken. Har egentligen inga program och det här är snarare ett engångsprojekt så att köpa logic pro för att lösa det, vilket säkert är möjligt är inget alternativ. Jag vill ha ett simpelt program eller nån bra beskrivning om hur man gör. Förstår ju att det kanske inte blir perfekt ljud efter man har tagit bort sången men det gör inte så mycket.

Anledningen till projektet är att jag och min svåger flyttade en massa av hans saker varav jag fick bära "allt som är ditt/hans) sen slutade det med att jag hade lite grejer på hans vind så då fick "jag ta tillbaka allt som är mitt" Och under flytten så spelade nog p3 den här sången 4-5 gånger och trötta och tramsiga som vi var hittade vi på egna texter.

Det är dom texternajag skulle vilja lägga till musiken. Själva "pålägget" borde jag kunna lösa själv men tar tacksamt emot tips:D

nu har jag läst igenom dom tre länkarna och jag är ledsen men det var helt fel.

den första heter "filtrera bort allt utom sång?!?!" och jag villju göra tvärtom.

den andra gick ut på att "ta bort bakgrundsmusiken" också tvärtom.

den tredje får lösningen att "Ta bort sången kan fungera bättre.. om det är mycket musik och lite sång kan man ibland klippa ihop en instrumental version.." och det här funkar ju inte då det är sång i hela låten och jag inte skall använda delar utan hela låten.

så tack för att du sökte men jag behöver nog fortfarande hjälp

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-08-09 19:43

För att fatta mig kort: Det är svårt, på gränsen till omöjligt, att göra någon vettig borttvättning av ett sångspår från en låt. Det finns ingen magisk plugg som tar bort sången. Tyvärr.

Du kan dock använda teknikerna som nämns i "filtrera bort allt utom sång", bara att fasvrida resultatet mot originalet så får du allt utom sången. Men tja... lycka till...

eller om det finns ett rent acapella-spår nån stans och sen fasvända det mot `original' tracket med sång...brukar ge bättre resultat...men inget e perfekt :-\

\\ har inte läst trådarna .. men det kanske nämns där ..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-08-09 19:56

Fasvridningstricket som har nämnt tidigare är nog det första du bör testa. Men det är inte helt perfekt, allt som är centerpanorerat försvinner och det brukar inkludera rätt mycekt trummor och bas förutom sång. Och dessutom så brukar stämsången ligga panorerat åt nåt håll så den kan finnas kvar till viss del.

eum, fast om tex acapellan eller nåt enstaka ljud\frekvens e stereo-pannat lika mkt som originalet och man vänder upp och ner på det i fas, så släkker man vällan ut det rätt bra - oavsätt om det e mono eller stereo

\\kan bero på hur man gör de och med vilka verktyg som finns till handa ockå.. stereo merge, mono split etc ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-09 23:11

I korthet:

Du lägger höger och vänster i ett varsitt mono-spår. Fasvänd det ena spåret och mixa så kommer allt ljud som finns lika mycket i båda att försvinna.

Observera att även saker som bas brukar ligga i "mitten", det kan man lägga tillbaka genom att ta ett tredje spår med höger eller vänster och lågpassfiltrera det så att bara basen finns kvar.

Slutresultatet är alltså ett monospår med allt utsläckt som låg i "mitten". Om det finns sång som var panorerat i original så är du rökt.

okej, det blir nog till att ge upp det här.

jaja nu har jag frågat i alla fall.

Prova annars att göra en brutalinställning på equalizern i exvis iTunes - max på bas och diskant och minimum på mellanregistret där rösterna ligger. Låter säkert ankskit men kanske att rösterna dämpas så mycket att din egen skönsång överröstar dem.

  • Medlem
  • 2007-08-16 16:28

Annars kan du ju smälla på en kompressor med sidechain så det blir modell radiopratare. Då kommer man höra originalsången när du är tyst men när du brölar på överröstas nästan hela låten. Det kan låta rätt kul när folk fulsjunger över originalet i radio. Antar resultatet inte spelar så stor roll, det är ju roligare ju fulare det låter.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-08-17 09:38

BMX: fast om han inte kör en multibandskompressor och bara komprimerar bandet med mest sång så kommer ju hela mixen att ducka, och det låter ju lite corny?

  • Medlem
  • 2007-08-17 11:58

Ja, det är ju det jag säger.. Hela grejen skulle ju vara "på kul".

1
Bevaka tråden