Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Erfarenheter av batteributiken.com?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-16 15:56

Sedan jag fått ett stort minneskort till min gammel-Ixus, behöver jag flera batterier för att kunna fylla det.

Har ni köpt något från batteributiken.com? De är billiga som tusan eftersom det är piratbatterier som gäller där. På pricerunner finns bara ett omdöme (som dock ger tummen hårt ner).

Deras motsvarighet till NB-1LH är på 950mAh och kostar 169:-.
cyberphoto.se erbjuder

  • Orginal från Canon - 840mAh - 550:-

  • Ansmann - 950mAh - 420:-

  • Dörr - 1000mAh - 395:-

  • Unicross - 850mAh - 395:-

Man får vad man betalar för och jag lutar åt cyberphotos Dörr, men jag vill ändå höra med er om ni har provat batteributiken och vad ni i så fall tycker om dem.

En bonusfråga till er som vet: vilket av cyberphotos alternativ skulle ni rekommendera?

Allt som inte är Canon är väl "piratbatterier" oavsett om det heter Unicross, Ansmann etc?

Jag har köpt EASTGEAR batterier till min EOS-1 nere i Singapore och det kostade 230kr/batteri istället för 1695kr. Fungerar lika bra som originalen -dvs efter 1.5 år är det dags att byta.

1 Singapore Dollar är ca 4,50kr:
http://www.eastgear.com/shop/index.php?cPath=29_35

...113kr kostar batteriet där alltså

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-16 23:25
Ursprungligen av Björnström:

Allt som inte är Canon är väl "piratbatterier" oavsett om det heter Unicross, Ansmann etc?

Jo, det är klart. Men jag vet inget om batteritillverkare, Ansmann och de andra skulle kunna vara jättekända märken med superhög kvalitet och jämfört med de icke namngivna batterierna på batteributiken.com känns de på nåt vis "mindre pirat". (Definitionen av "piratvara" åsidosatt.)

Ursprungligen av Björnström:

Jag har köpt EASTGEAR batterier till min EOS-1 nere i Singapore och det kostade 230kr/batteri istället för 1695kr. Fungerar lika bra som originalen -dvs efter 1.5 år är det dags att byta.

1 Singapore Dollar är ca 4,50kr:
http://www.eastgear.com/shop/index.php?cPath=29_35

...113kr kostar batteriet där alltså

Oj, tackar för tipset. Schysst pris, blir 200 kr inklusive frakt. De har också högre kapacitet, 1200mAh. Det verkar dessutom som om det går att betala via PayPal där?

Ursprungligen av Björnström:

Allt som inte är Canon är väl "piratbatterier" oavsett om det heter Unicross, Ansmann etc?
...

Kan vi inte skippa termen "pirat"batterier? Det antyder bristande kvalitet, tillverkning i skymundan och ljusskygga aktörer. Ett bättre ord är kanske "tredjepartsbatterier"?

En batterifabrik är ingen man har hemma i garderoben, utan är en mycket komplex anläggning med "kapacitet". Det finns ett ganska litet antal tillverkare av själva battericellerna, men desto fler som paketerar celler till batteripack, att användas i diverse utrustning. Tillverkningen av celler är per definition inte "pirat", utan en högkvalificerad tillverkning med höga kvalitetskrav. Allt snack om "andrasortering" av celler förefaller ha lite av nonsens-stämpel över sig. Däremot finns det paketerare som inte drar sig för att göra snabba pengar - ex.vis elektroniken i LiIon-batteriet ersatt av ett motstånd. Enkelt att räkna ut hur bra det blir.

Inköpare av batterier i volym, avsett om det är original-, eller tredjeparts-, letar efter batterier med acceptabel kvalitet till ett acceptabelt pris. De försöker inte ens leta efter "de bästa" eller "de billigaste", utan hamnar i en kompromiss mellan pris, prestande och kvalitet. De har sannolikt kompetens nog att avsjöja de värsta försöken till bondfångeri, men frågan är om Han Den Där på Landet i Sichuan Kina har det. Hans batterier är snorbilliga - men vad innehåller de? Har man tur, är hans batterier överproduktion från ordinarie tillverkning för "den stora kameratillverkarens" räkning, och som säljs anonyma på eBay för att "alla" ska kunna tjäna en hacka extra, men de kan lika gärna vara bondfångar-batterier.

Jag har köpt extrabatterier till Canon Ixus 850IS för i stort sett noll och intet från Kina, och de har fungerat UA, men ett visst mått av risktagande var det allt. Att handla från batteriagenter i Europa är mer riskfritt, oavsett vad det står på batterierna. Visst varierar kvaliten lite, men det gör den i all tillverkning. Den perfekta tillverkningen, med noll variation och ständigt hög kvalitet, överlever inte på dagens globala marknad, deras produkter blir för dyra.

Ingen aning om batteributiken är bra, har däremot handlat lite från 24.se utan problem. Kolla om de har vad du söker ifall ingen svarar ang. batteributiken, alternativt att du kollar på Google ifall någon rekommenderar butiken.

Köpte Hähnel-batterier på Clas Ohlson till mina Ixusar. Funkar bra. Nu verkar de dock iom nya katalogen ha bytt märke (Unicross?).

Hähnel har två års garanti och med CO är som regel inga problem när det gäller byten osv.

1
Bevaka tråden