Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ett ljudkort, två datorer?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

går det att dela ett externt ljudkort på två datorer? min vän är här med sin mac och jag sitter på pc. mitt ljudkort har två firewire ingångar men det kommer ändå inget ljud från hans dator. det verkar funka men ljudet från hans dator kommer alltså inte. vi leker f ö med ableton live (om ni behärskar det programmet..)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-03 15:04

Har svårt att tänka mig att man skulle kunna få till något sådant utan någon mer avancerad lösning där den ena datorn är server och den andra "streamar" över ljudet till den andra via nätet.

Jo, tvivlar också på att det går... Brukar inte den andra fw-kontakten va till för att kunna koppla in andra saker till datorn (seriekoppling) ifall den inte har så många kontakter?

Med en hub borde det ju fungera?
Man kopplar in det externa ljudkortet i hubben och sen drar in kontakterna från datorn...
Fast det är klart, då måste man skicka ljudet till två ställen, det enda som funkar är väl att spela in samma ljud isåfall...
Hmmm... Nja, det låter kanske konstigt ändå...

Nej, det går inte att få det att funka. Faktum är att man kan göra sönder sakerna om man kopplar så.

Ett ljudkort kan bara prata med en dator i taget, så det funkar inte att koppla in båda samtidigt. (Jämför med en skärm: den kan också ha flera ingångar, men fungerar bara med en dator i taget.) Precis som android skriver så är den extra firewireporten till för att koppla fler enheter i samma kedja (hårddiskar, fler ljudkort, osv).

Det finns en del program för att skicka ljud mellan två datorer över nätverk, men ingen riktigt smidig lösning om det är både Windows och OS X som ska kommunicera.

Synca med midi och ställ i latencyn för att få allt i sync. Det är nog enklaste sättet att få det att fungera felfritt.

men om man har varsitt externt ljudkort borde man väl kunna fån in ljudet från båda datorer på ett par högtalare?

Ja, om du har en mixer eller kopplar in det ena ljudkortet i ett par ingångar på det andra.

så det borde funka om jag kopplar min dator till ett ljudkort och sen kopplar ljudkortet till min polares ljudkort som kopplas till dator och högtalare?

  • Medlem
  • 2007-09-08 19:31

Borde fungera bra, givet att polarens ljudkort kan skicka vidare ljudet direkt.

1
Bevaka tråden