Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fotohantering i OSX

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har lite funderingar om ett effektivt flöde för bildhantering på macen.

Först kan det vara vettigt att berätta hur jag har mina bilder organiserade på hårddiskar. Alla original har jag i mappar på en extern hårddisk. Sen har jag de utvalda bilderna liggandes i olika program.

Prövade först med iPhoto, men det blev för segt och tog för mycket plats på hårddisken. Efter prov med både Lightroom och Aperture fastnar jag för Lightroom som är mycket enklare att köra på min MacBook.

Men nu har jag tröttnat på Lightroom också och man är lite rädd för stora biblioteksfiler som ska hålla koll på allt. Sen är det också komplicerat att använda de redigerade bilderna i andra program. Detta kommer man ju förbi om man använder Aperture, men då måste jag samtidigt köpa en snabbare dator.

Så nu har jag funderat ut ett alternativ för bildhanteringen och det är att använda Finder för organisering. Då får jag väl ett system som har snabb respons och som är integrerat på olika sätt med övriga systemet. Dvs att jag kan använda bilderna som skrivbordsbilder samt i min iPod och i iWork.

Angående redigering kan man ju använda Preview som har en del grundläggande funktioner som verkar räcka för mig. Annars finns ju Photoshop och liknande program för redigering och stora utskrifter.

Är jag förnuftig om jag slänger ut ett organiseringsprogram till förmån för OSX egna program?
Som jag känner det går man till ett system som är mindre känsligt för uppdateringar och systembyten, men vad använder ni för något?

Jag skulle nog tycka att organiseringensprogrammen, även om det bara är iPhoto, har fördelar som väger över. Med Leopard kommer dock det dock att bli lite bättre att bara använda Finder tack vare Quick Look, men det är inte tillräckligt för mig.

Dessutom så går det ju att kombinera. Man behöver ju inte ha bilderna i ett speciellt bibliotek, i Aperture t.ex. använder man sig i så fall av referenced masters som man kan ha i valfri struktur i Finder.

1
Bevaka tråden