Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Modem verkar låst till specifik APE - bara vissa datorer hittar denna

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-11-02 04:45

Jag är på besök hos bekanta i Philadelphia som har ISP:n Comcast. De har en sorts modem (Arris Touchstone Telephony Modem) för telefon, tv och delar ut internet med dhcp till en Airport Express.

Denna APE går inte att se från min MacBok Pro, och inte från en PC-laptop (oavsett avstånd mellan dator och APE), men den är synlig från min iPhone och deras Powerbook G4.

De har också köpt ännu en APE för Airtunes, men den får inte heller kontakt med den första APE:n.

Nån som har nån idé om vad som kan vara fel?
Kan modemet låsas till en MAC-adress? Kan en APE göras osynlig för vissa datorer men inte för andra?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-02 09:38

Modemet i sig låser nog inte mot en MAC adress (även om de kan) utan den låsningen ligger i ISP utrustningen i andra ändan.

Den kan inte göras osynlig annat än om man slår av SSID broadcast men antar att ni kollat det, testat att knappa in SSIDt manuelt?

Dock är det ju som radiovågor, så du kan inte välja att de skall komma fram till en dator och inte andra

  • Medlem
  • 2007-11-02 16:00

Nej, det var faktiskt modemet som hade låst sig mot MAC läste jag på ett amerikanskt formum där folk hade samma problem med samma ISP/modem. Till slut hittade jag en dold resetknapp som grejade biffen.

1
Bevaka tråden